بررسی عوامل موثر بر پذیرش مصرف کنندگان برای محصولات خاص
الموضوعات : مدیریت بازاریابیعلی شهرام فقیهی 1 , ولی بریم نژاد 2
1 - دانشجو کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: تصمیم به خرید, لاجیت ترتیبی, نرخ افزوده, محصولات خاص, گروه های مصرف,
ملخص المقالة :
در این تحقیق عومل موثر بر تصمیم به خرید مصرف کنندگان خاص در سه گروه عدم استفاده، استفاده کننده اتفاقی و استفاده کننده دائمی و آگاهانه با استفاده از مدل لاجیت رتبه ای مورد بررسی قرار گرفته است. میوه و سبزی که بصورت ارگانیک، سالم و طبیعی تولید شده و نیاز به بازار خاص یا نیچ دارند بعنوان محصولات خاص در این تحقیق ذکر شده است. شناسایی رفتار مصرف کنندگان تحت تاثیر عوامل اقتصادی و اجتماعی از اهداف تحقیق حاضر بوده و بدین منظور داده ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق پیمایش های میدانی، با طراحی و تکمیل پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده از 303 پاسخ گو از میان خریداران سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در بهمن سال 1390 جمع آوری شده است. نتایج حاصل از تخمین رگرسیون نشان می دهد عواملی چون، درآمد مصرف کنندگان، داشتن فرزند زیر 5 سال، شاخص های آگاهی از ویژگی های محصول، برچسب اطلاعات محصول و نیز کیفیت اثر مثبت و معنی داری در احتمال پذیرش و تصمیم به خرید محصولات خاص داشته اند و تحلیل نهایی براساس اثرات نهایی صورت پذیرفته است.