طراحی مدل معادلات ساختاری رقابت پذیری در سطح واحدهای ستادی شرکت های بیمه شهر تهران
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمحمدرضا عباسی 1 , حسین رحیمی کلور 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: رقابت پذیری, تحلیل عاملی تاییدی, مدل سازی معادلات ساختاری, بیمه,
ملخص المقالة :
در عصر جهانی شدن، رقابت پذیری موضوعی مهم در بین سیاست گذاران بوده و وسیله ای برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب و توسعه پایدار قلمداد می شود. در این مقاله، ابتدا با مرور پیشینه تحقیق و بررسی عوامل موثر بر رقابت پذیری، با کمک تحلیل عاملی تاییدی، مجموعه ای از شاخص های تاثیرگذار روی رقابت پذیری شناسایی و در سه شاخص اصلی (عوامل محیطی، عوامل درون سازمانی و ایجاد ارزش ادراکی) طبقه بندی شده است و در مرحله بعدی به کمک مدل سازی معادلات ساختاری نحوه ی ارتباط شاخص های جدید و عوامل اثرگذار بر رقابت پذیری بررسی، تا ضمن تبیین مدل مفهومی، به ارائه مدل بومی رقابت پذیری پرداخته شود. داده های تحقیق در سطح شرکت های بیمه مستقر در شهر تهران و از یک نمونه 138 نفره از خبرگان بیمه گردآوری و از نرم افزار لیزرل جهت تجزیه و تحلیل استفاده شده است. نتایج مدل سازی نشان می دهد مدل اصلاح شدهحقیق، عامل ایجاد ارزش ادراکی را در مرتبه اول اهمیت قرار داده و عوامل درون سازمانی و محیطی را در مراتب بعدی اولویتنشان می دهد از این رو، مدل پیشنهادی در این مطالعه متفاوت از مدل نظری تحقیق بوده است.