بررسی تاثیر برند گرایی بر عملکرد برند و عملکرد مالی شرکت در شرکت های فعال در شهرک های صنعتی اهواز
الموضوعات : مدیریت بازاریابیپریا قاسمی 1 , عبدالهادی درزیان عزیزی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: برند گرایی, تمایز برند, نوآوری, عملکرد برند, عملکرد مالی,
ملخص المقالة :
امروزه مدیران متوجه شده اند که برند و مدیریت برند برای ادامه حیات کسب وکارشان بسیار لازم و ضروری است. در واقع برندها به بخش جدایی ناپذیر ارزش شرکت و نیز یک دارایی استراتژیک مهم تبدیل شده اند به طوری که برای برخی از شرکت ها، برند، همه ی دارایی آن شرکت محسوب می شود. از این رو، هدف این تحقیق شناسایی تاثیرات برندگرایی بر عملکرد برند (آگاهی برند، تصویر برند، وفاداری برند) و عملکرد مالی شرکت است. برای انجام این پژوهش، 162 پرسشنامه در بین مدیران شرکت های فعال در شهرک های صنعتی اهواز توزیع شد که 141 پرسشنامه جمع آوری شد و از روش تحقیق همبستگی به آزمون فرضیه ها در نرم افزار SPSS پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان داد که برند گرایی، اثر مستقیم و مثبتی بر تمایز برند و عملکرد برند و همچنین عملکرد برند نیز اثر مستقیم و مثبتی بر عملکرد مالی شرکت دارد. محدودیت منابع مالی و زمانی باعث شد که محقق نتواند برای ارزیابی عملکرد برند به بررسی و محاسبه سهم بازار برندشرکت های مورد مطالعه در سطح استان بپردازد. همچنین عدم ارائه اطلاعات مالی توسط مدیران شرکت ها باعث شد برای سنجش عملکرد مالی شرکت، فقط به جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه پرداخته شود. نتایج این تحقیق می تواند مورد استفاده مدیران شرکت های تولیدی قرار بگیرد. بر پایه ی نتایج به دست آمده، استقرار استراتژی شرکت بر پایه ی استراتژی برند (برند گرایی)، منجر به بهبود عملکرد برند و عملکرد مالی خواهد شد.