ارائه رویکردی مبتنی بر منطق فازی برای ارزیابی میزان رضایت مشتری
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
الکلمات المفتاحية: رضایت مشتری, منطق فازی, مدیریت ارتباط با مشتری, ارزیابی عملکرد, نرخ موفقیت,
ملخص المقالة :
در این مقاله، رویکردی منطبق بر منطق فازی جهت ارزیابی میزان رضایت مشتریارائه شده و شاخص های رضایتمندی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. احتمال موفقیت یکئ سازمان در بازار به شدت به سطح رضایت مشتری، بستگی دارد. برای بهبود عملکرد رضایتمندی مشتری در کسب و کار، یک روشِ ارزیابی عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری، بر اساس ارزیابی فازیمی باشد. به همین منظور جهت افزایش نرخ موفقیت در اجرای سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری در کسب و کار و افزایش سطح رقابتی و مدیریتی، بررسی کاملی بر روی ارزیابی موثر رضایتمندی مشتری انجام شده است. در این مقاله به منظور ارزیابی رضایت مشتری، از الگوریتم فازی استفاده شده و یک روش ارزیابی عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده از رویکرد فازی ارائه شده و کارایی سیستم تحلیل شده است. یکی از ارکان مهم رقابت در مدیریت مشتری مدار، کسب رضایت مشتری است. زیرا یکی از انگیزه های اصلی برای مدیران سازمان های تجاری که به دنبال بهبودهای عمده در مسیر پیشرفت سازمان خویش هستند، همانا مشتریان آن سازمان می باشند. بنابراین بسیار ضروری است تا آن سازمان، ساختاری برای درک، تجزیه و تحلیل و ارزیابی وضعیت رضایت مشتریانش در اختیار داشته باشد. این مقاله مشخص می کند که دسته های فازیمشتریان، چگونهباتوجهبهرفتار وعلایق شانتعریف و تحلیلمی شوند.