بررسی میزان ملیت گرایی مصرف کنندگان در صنعت لوازم خانگی کوچک در ایران
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمیر احمد امیرشاهی 1 , شادی مظهری 2
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشگاه الزهرا
الکلمات المفتاحية: ملیت گرایی, نام کشور سازنده, رفتار مصرف کننده, لوازم خانگی کوچک, ایران,
ملخص المقالة :
بسیاری از مدیران شرکت های ایرانی از هم اکنون نگران پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی وتحولاتی هستند که در نتیجه این الحاق م یبایست به صورت لاجرم در سازما نهای خود ایجاد نمایند.عامل نگرانی این شرکت ها دو وجه عمده دارد: از یک طرف، اجبار آنها در تقابل جدی و رقابت واقعی بانام های تجاری معتبر دنیا در داخل مرزهای کشور و از طرف دیگر، اقبال، و بعضاً شیفتگی، مصرفکنندگان ایرانی نسبت به کالاهای خارجی و عدم تمایل آنها به خرید مصنوعات ساخت داخل. متاسفانه،صادرکنندگان فرآورده های ایرانی نیز تا به حال توفیق زیادی در پیدا کردن بازارهای مناسب خارجی برایفروش تولیدات خود به دست نیاورد هاند. مروری بر ادبیات بازاریابی روشن م یسازد که عاملی فراتر ازکیفیت یک کالا یا قیمت آن بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان تاثیر م یگذارد؛ عاملی که به "نام کشور سازنده" موسوم است و در این پژوهش به اهمیت نقش آن در میزان ملیت گرایی مصرف کنندگان ایرانی پرداخته شده است. در این پژوهش، که از نوع پیمایشی است، به بررسی میزان ملیت گرایی مصرف کنندگان لوازم خانگی کوچک (که عمده خریداران آن لوازم در ایران بر اساس تصمیم گیری پیچیده 4، تصمیم به خرید می گیرند) در محدوده شهر تهران پرداخته شده است. یافته های این پژوهش، در راستای نتایج پژوهش های مشابه در کشورهای در حال توسعه دیگر است و نشان می دهد که ذهنیت یک مشتری از محصولات ساخت کشور ایران ضعیف تر از ذهنیت او از کالاهای مشابه ساخت کشورهای توسعه یافت های نظیر فرانسه، ژاپن یا ایتالیا است.