بررسی هوشمندی رقابتی از منظر کار آفرینان (برمبنای مدل سازی معادلات ساختاری)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیپیمان غفاری آشتیانی 1 , رضوان چوبندیان 2 , محمد زرگران 3
1 - استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، همدان، ایران
الکلمات المفتاحية: هوشمندی رقابتی, نگرش کارآفرینی, بازارگرایی, مزیت رقابتی,
ملخص المقالة :
امروزه کارآفرینان با توجه به خصوصیات ممتاز و برجسته خود، قادرند منابع لازم را برای ایجاد رقابت، رشد و توسعه در کسب و کار فراهم آورند و از طریق تجزیه و تحلیل رقابتی، محصولات و خدمات با کیفیت عرضه کنند. این مطالعه به بررسی تاثیر نگرش کارآفرینی و بازارگرایی بر ویژگیهای جستجوگرانه هوشمندی رقابتی می پردازد و این که چگونه تلاشهای جستجوگرانه رقابتی کارآفرینان، منجر به ارائه مزیت رقابتی برای آن ها میشود. این پژوهش با استفاده از پرسشنامه که جامعه مورد مطاله آن در برگیرنده 412 نفر از کارآفرینان "چهارمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر" است انجام شده و تحلیل دادهها با بهره گرفتن از نرمافزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج آزمون فرضیه ها، نشان دهنده تاثیر مثبت و معنادار، میان متغیرهای مدل مکنون میباشد. طبق این مطالعه کارآفرینان با سطح بالای نگرش کارآفرینی و بازارگرایی، حوزه وسیعتری از هوشمندیرقابتی را با فراوانی بیشتری مورد کنکاش قرار میدهند. از سوی دیگر با به کارگیری هوشمندی رقابتی کارآفرینان به مزایای رقابتیای دست پیدا میکنند که دیگر رقبا از آن برخوردار نیستند و به درک بهتری از نقاط ضعف و قوت خود و رقبایشان دست مییابند.