بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید در فروشگاه های زنجیره ای
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمنصور صمدی 1 , حسین فارسی زاده 2 , محمد نورانی 3
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: ویژگی های شخصیتی مصرف کننده, رضایت ارتباطی, رفتار خرید, رفتار مصرف کننده, لیزرل,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر تحقیقی میدانی است که هدف از آن بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بررفتار خرید در فروشگاههای زنجیره ای می باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که ویژگی هایشخصیتی مصرف کننده می توانند بر روی رفتار مصرف کننده اثر بگذارند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه و آزمون مدلی در حوزه تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید می باشد. جامعه ی تحقیق،مشتریان فروشگاههای ماکسیم در استان تهران می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی، 90 نفر ازمشتریان به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به بررسی قابل قبولبودن مدل نظری از طریق نرم افزار لیزرل پرداخته شد. نتایج نشان داد که مدل برای جامعه آماری قابلاستفاده می باشد. بخش بعدی تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون همبستگی انجام گرفت. نتایجنشان داد که ویژگ یهای شخصیتی مصر فکننده (نیاز به تعلق، نیاز به احترام و لذت بردن از خرید) ارتباطمعناداری با تمایل مشتری به ارتباط دارند و بین گرایش طبق هبندی محصول (مد) و تمایل مشتری به ارتباط رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی مصرف کننده تاثیر مثبتی روی رضایت ارتباطی، اعتماد، تعهد ارتباطی و رفتار خرید دارد. این مطالعه می تواند به فروشگاههای خرده فروشی جهت ارتقا اثر بخشی فعالیت های بازاریابی و ارزیابی ویژگی های شخصیتی مصرف کننده کمک کند.