بررسی عوامل موثر بر انتخاب برند از جانب مشتریان با استفاده از روش تحلیل عاملی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمحمود سمیعی نصر 1 , سید مسلم علوی 2 , مهدی نجفی سیاهرودی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: برند, انتخاب برند, خوشه بندی مشتریان, تحلیل عاملی,
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت مفهوم برند در خرید مشتریان به حدی است که برخی از صاحب نظران از آن به عنوان یک محصول کامل یاد کرده و معتقدند بسیاری اوقات مشتریان در عوض آن که محصولی را خریداری نمایند، برندها را می خرند. از این رو شناخت عوامل موثر بر این انتخاب و بررسی ویژگی های خاص برند اهمیتی دو چندان یافته و انجام تحقیقات متنوعی را در این زمینه ضرورت می بخشد. تحقیـق حاضر نیز با این هدف و تحت عنـوان بررسی علـل و عوامل مـوثر بر انتخـاب بـرند به انجام رسیده است. تحقیق حاضر از لحاظ روش ماهیتی پیمـایشی، توصیـفی و از لحاظ هدف ساختاری کاربردی دارد. جامعه تحقیـق شهروندان شیـرازی و نمونه آمـاری با تـوجه به شـاخص تحلیـل عـاملی بـرابـر400 نـفر (روش منطقه ای) مـد نظر قرارگـرفته است. طبق یـافته های آمـاری به دست آمده،30 متغیر تاثیـرگـذار در انتخـاب بـرند در 9 دستـه کلی قـرار گـرفتـه اند، که از میان این30 متغیر، 5 متغیر شامل قابلیت تلفظ آسان برند، مبهم نبودن برند، به خـاطر سپرده شدن آسان برند، زبان نـوشتاری و قابل فهم بودن برند درمهم تـرین دسته قرار گرفته اند. از طرفی بر اسـاس تحلیـل کیـفی دادها نیز مشـخص گردید، "تجـربه قبلی از خـرید برند" برای فـرد بیشترین تاثیـر را در انتخاب بـرند از جانـب وی داشته است.