ارائه الگوی موثر بازاریابی در شرکت های بیمه در ایران
الموضوعات : مدیریت بازاریابیبهروز کافی 1 , فتانه علیزاده مشکانی 2
1 - تهران- خیابان ستارخان انتهای خیابان خسرو جنوبی- دانشکده نفت تهران دانشگاه صنعت نفت
2 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: مدیریت بازاریابی, ساختار, عامل قابل کنترل, عامل غیرقابل کنترل, فرهنگ, برون سازمانی, درون سازمانی,
ملخص المقالة :
تئودور لویت یکی از اندیشمندان معاصر مدیریت می گوید ارزشمندترین دارائی های شما - کارکنان، نامنیک، نا مهای تجاری و مشتریان شما م یباشند که در دفاتر حسابداری ثبت نشد هاند.در این پژوهش سعی گردیده که عوامل موثر در اعمال مدیریت موثر بازاریابی و تاثیر آن در عملکردشرکت های بیمه کشور مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.در این پژوهش ضمن بررسی موضوع، فرضیه هایی به شرح زیر مطرح شده است:فرضیه 1- سود خالص شرک تهای بیمه با هزینه بازاریابی بیمه رابطه مستقیم دارد.فرضیه 2- حجم بیمه نامه ها با حجم هزینه بازاریابی بیمه رابطه مستقیم دارد.فرضیه 3- عامل قیمت بیم هنامه ها بیشتر از سایر آمیخت ههای بازاریابی جذب و رضایت مشتریان اثر دارد. فرضیه 4- عامل انگیزش م ادی در مقایسه با سایر عوامل درون سازمانی بیشترین نقش را در ارتقای کم و کیفی عملکرد کارکنان شرک تهای بیمه دارد. فرضیه 5- در اعمال مدیریت موثر بازاریابی در شرک ت های بیمه کشور نقش عوامل موثر در درونسازمانی بیشتر از درون سازمانی است. به منظور بررسی فرضیه ها از آمارهای صورت های مالی شرک ت های بیمه و همچنین سه نوع پرسشنامه (مشتریان، کارکنان و مدیران) استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل پنج شرکت بیمه دولتی می باشد، بع د از اطمینان از اعتبار و اعتمادپذیری اطلاعات و آمارهای جمع آوری شده از طریق توابع نمونه ای اسپرم ن و چی دوکارل پیرسون فرضیه های برابر 5 درصد آزمون گردید و همچنین از طریق ملاک آنتروپی به عوامل و متغیرهای α فوق در سطح فرضیه ها وزن داده شده است: در ابتدا مدل خا م تحقیق ارائه شده و در آخر الگوی ی که تحت تاثیر عوامل موثر در سه گروه مشتریان- کارمندان و مدیران و نحوه بازاریابی آنها ارائه شده است