پذیرش بانکداری همراه توسط مشتریان بانک های ایرانی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمهدی بهبودی 1 , امیر عابدینی کشکسرای 2 , مرضیه جلیلوند شیرخانی تبار 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: پذیرش بانکداری همراه, ریسک درک شده, اعتبار درک شده, سودمندی درک شده,
ملخص المقالة :
این مطالعه فراهم کننده بینش هایی در خصوص عوامل موثر بر پذیرش بانکداری همراه توسط مشتریان بانک ها می باشد. با استفاده از تلفن همراه برای انجام امور بانکی، بدیهی است که هر دو طرف مشتری و بانک سود می برد و بار دیگر تکنولوژی های نوین در تسهیل امور زندگی انسان نقش خود را نشان می دهد. روندهای منفی در پذیرش این تکنولوژی، ضرورت بررسی عوامل موثر بر آن را ایجاب نموده است. این مطالعه یک مدل ترکیبی از مدل های ارائه شده در مطالعات گذشته ارائه نموده و در جامعه ایران مورد آزمون قرار می دهد. 361 نفر از دانشجویان در این مطالعه شرکت نمودند. مدل یابی معادلات ساختاری جهت بررسی اعتبار سازه ها و آزمون فرضیه ها مورد استفاده قرار گرفت که برای این امر از نرم افزار ای موس جهت تحلیل ها استفاده شد. طبق یافته های پژوهش، سازگاری با سبک زندگی و بعد از آن اعتماد دو عامل اساسی در پذیرش بانکداری همراه شناسایی شدند. سودمندی درک شده، اعتبار، سهولت استفاده، نیاز به تعامل حضوری، ریسک درک شده، و هزینه درک شده مشتریان به ترتیب سایر عواملی بودند که در پذیرش بانکداری همراه تاثیر گذار شناسایی شدند.