بررسی اثر بخشی تبلیغات شرکت ملی گاز ایران در راستای بهینه سازی مصرف
الموضوعات : مدیریت بازاریابیعلی اکبر فرهنگی 1 , محمود فیروزیان 2 , اکرم سادات موسویان 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: تبلیغات, تبلیغات تلویزیونی, اثربخشی تبلیغات, بهینه سازی, شرکت ملی گاز ایران,
ملخص المقالة :
امروزه تبلیغات به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی در تلاش است تا بین نیازهای مصر فکنندگان واهداف شرکت ها رابطه ای منطقی ایجاد نماید. در این راستا هماهنگی بین عرضه و تقاضا یکی ازکارکردهای مهم تبلیغات می باشد.شرکت ملی گاز ایران در طی سالیان متمادی تلاش نموده است تا با فرهنگ سازی مناسب رفتاردرست را در بین مصرف کنندگان شکل دهد. یکی از اهداف شرکت ملی گاز ایران بهینه نمودن مصرفمی باشد که در این راستا از تبلیغات تلویزیونی بیشترین استفاده را نموده است. اما این که تا چه حدتوانسته است اهداف خود را تحقق بخشد و در این راستا به اثربخشی دست یابد، موضوع اصلی این مقالهرا تشکیل می دهد.در این تحقیق با انتخاب یکی از الگوهای بررسی اثربخشی تبلیغات سعی شده تا ضمن بررسیموفقیت آمیز بودن هر کدام از برنامه های تبلیغات تلویزیونی اجرا شده این شرکت در زمستان 1386 ، اثر بخشی کلی این برنامه ها نیز مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور نمونه مورد نظر از بین مصرف کنندگان گاز خانگی در شهر تهران انتخاب و داده های مورد نظر تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه میان آنان گردآوری شد. روایی و پایایی پرسشنامه نیز مورد تایید قرار گرفت. آنچه از این تحقیق بر می آید این است که اگرچه برخی از برنام ههای تبلیغ تلویزیونی شرکت ملی گاز توانسته نتایج موفقیت آمیزی در بر داشته باشد، اما کلیت این برنامه ها نتوانسته موجبات تغییر در الگوی مصرف را به نحو مطلوبی فراهم آورد.