بررسی رابطه استرس نقش با مشتری مداری و عملکرد شغلی فروشندگان در خرده فروشی ها
الموضوعات : مدیریت بازاریابیعبدالحمید ابراهیمی 1 , مجید جوادی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: استرس نقش, تعارض نقش, ابهام نقش, فروش محوری, مشتری مداری, عملکرد شغلی, رضایت شغلی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر کوشش نموده تا به بررسی رابطه استرس نقش با مشتری مداری و عملکرد شغلی فروشندگان در خرده فروشی ها بپردازد. همه برنامه ریزی ها و فعالیت های یک کسب و کار با فروش به ثمر می رسد. یک فروشنده متبحر دارای ویژگی هایی است که نقش آن در عملکرد وی منعکس می شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه تعارض نقش و ابهام نقش که نشان دهنده استرس نقش می باشند، با مشتری مداری و عملکرد شغلی است. جامعه آماری این تحقیق فروشندگان صنایع مبلمان خانگی در شهر تهران است. نمونه گیری به روش خوشه ای انجام گرفته و داده های مورد نظر با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گرده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی است و بر اساس نحوه اجرا و گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی (همبستگی) می باشد. از مجموع فروشندگان صنایع مبلمان خانگی 273 نمونه انتخاب گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین متغیر ابهام نقش با مشتری مداری و عملکرد شغلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین متغیر تعارض نقش و مشتری مداری نیز رابطه معناداری وجود دارد.