شناسایی، رتبهبندی عوامل مؤثر بر بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران و ارائه مدل مناسب
الموضوعات : مدیریت بازاریابیپریا محمدیها 1 , امیرحسین محمد داودی 2 , مریم مصلح 3
1 - دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - دانشیار، گروه ریاضی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی, عوامل اثرگذار درونی, بازاریابی آموزش عالی, عوامل اثرگذار بیرونی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش شناسایی، رتبهبندی مؤلفههای بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران و ارائه مدل و همچنین شناسایی و رتبهبندی عوامل درونی و عوامل بیرونی اثرگذار بر بازاریابی آموزشی باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا نیز آمیخته (کیفی و کمی) است. جامعه مورد مطالعه در مرحله کیفی شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه بازاریابی آموزشی و در بخش کمی شامل استادان حوزههای مختلف بازاریابی و ذینفعان دانشگاه آزاد اسلامی (واحدهای تهران) میباشد. در بخش کیفی ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی پرسشنامه میباشد. تحلیل دادههای کیفی با روش داده بنیاد سیستماتیک و با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی میباشد. یافتهها: با توجه به نتایج تحلیل مصاحبهها و تجربه مشارکتکنندگان در زمینه موضوع پژوهش، مهمترین عوامل اثرگذار درونی (عواملی که مربوط به داخل سازمان میشود.) بر بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی شامل: 1-منابع مالی 2- فرایند و محصول آموزشی 3- سیاستهای آموزشی دانشگاه 4- اساتید برجسته 5- منابع و امکانات فیزیکی دانشگاه 6- عوامل دانشگاهی و عوامل اثرگذار بیرونی 1- عوامل فردی 2- عوامل سازمانی 3- مسائل مالی و هزینه 4- عوامل مرتبط با آموزش عالی میباشد. در بخش کمی با استفاده ازتکنیک A.H.P این عوامل اولویتبندی و مدل مناسب جهت بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی تهران تدوین شد. راهبردهای بازاریابی آموزشی در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی تهران شامل مکانیزمهای توسعه بازاریابی، مکانیزمهای مدیریتی و پویایی محیط علمی میباشد.
علی حاجیاکبری، ن.، سلیمانی، ن.، شفیعزاده، ح. و طباطبایی، س.م. (1398). "تدوین و اعتباریابی الگوی بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفهای"، مجله طب و تزکیه، دوره 28، شماره 1، صص. 37-64.
بابایی کسمایی، ر. و نادی، م.ع. (1397). "اعتباریابی مدل بازاریابی برای مؤسسات آموزش عالی خصوصی (یک مطالعه آمیخته)"، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، دوره 29، شماره 2(113)، صص. 55-70.
حیدری، ع.، خانلری، ا. و مهدوی، ش. (1396). "اندازهگیری ارزش ویژه برند دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشکدههای مدیریت شهر تهران)"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 3(26)، صص. 141-158.
عزیزی شمامی، م. (1396). "توسعهی بازاریابی در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی: یک پژوهش آمیخته"، فصلنامهی مطالعات توسعهی اجتماعی- فرهنگی، دوره 6، شماره 1، صص. 105-139.
یاسینی، ع.، عباسی نیکو، م.، تابان، م. و پوراشرف، ی.ا. (1396). " طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران، مدلی برآمدهاز نظزیه داده بنیاد"، مجله مدیریت بازرگانی، دوره9، شماره2، صص. 415-438.
Lonela, M. (2019). “Higher Education Marketing Strategies, Managerial Challenges of the Contemporary Society, Vol. 8(1).
Radzeviciene, A., Girdzijauskaite, E., Jakubavicius, A. & Banaitis, A. (2019). “International Branch Campuses as an Entry Mode to the Foreign Education Market”, Administrative Sciences, Vol. 9(2), PP. 1-14.
Hemsley-Brown, J. (2017). “Higher Education Market Segmentation”, Encyclopaedia of International Higher Education Systems and Institutions, Dordrecht: Springer Netherlands.
Beerkens, M. (2017). “Information Issues in Higher Education Markets”, in book: Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions.
Yang, X.G. (2016). “Education Marketing Research”, Theoretical Economics Letters 6, PP. 1180-1185.
Kalimullin, A.M. & Dobrotvorskaya, S.G. (2016). “Higher Education Marketing Strategies Based on Factors Impacting the Enrllees Choice of University and an Acaademic Program”, International Journal of Enviromental & Science Education, Vol. 11(13). PP. 6025-6040.
Glavaa, C. C. Glavab, A. E. (2015). “Moment of Truth” in Educational Marketing. Factors That Contribute to the Decision Making on the Educational Market in Romania”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 180, PP. 170-175.
_||_علی حاجیاکبری، ن.، سلیمانی، ن.، شفیعزاده، ح. و طباطبایی، س.م. (1398). "تدوین و اعتباریابی الگوی بازاریابی آموزشی در آموزش فنی و حرفهای"، مجله طب و تزکیه، دوره 28، شماره 1، صص. 37-64.
بابایی کسمایی، ر. و نادی، م.ع. (1397). "اعتباریابی مدل بازاریابی برای مؤسسات آموزش عالی خصوصی (یک مطالعه آمیخته)"، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، دوره 29، شماره 2(113)، صص. 55-70.
حیدری، ع.، خانلری، ا. و مهدوی، ش. (1396). "اندازهگیری ارزش ویژه برند دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشکدههای مدیریت شهر تهران)"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 3(26)، صص. 141-158.
عزیزی شمامی، م. (1396). "توسعهی بازاریابی در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی: یک پژوهش آمیخته"، فصلنامهی مطالعات توسعهی اجتماعی- فرهنگی، دوره 6، شماره 1، صص. 105-139.
یاسینی، ع.، عباسی نیکو، م.، تابان، م. و پوراشرف، ی.ا. (1396). " طراحی الگوی بازاریابی آموزش عالی در ایران، مدلی برآمدهاز نظزیه داده بنیاد"، مجله مدیریت بازرگانی، دوره9، شماره2، صص. 415-438.
Lonela, M. (2019). “Higher Education Marketing Strategies, Managerial Challenges of the Contemporary Society, Vol. 8(1).
Radzeviciene, A., Girdzijauskaite, E., Jakubavicius, A. & Banaitis, A. (2019). “International Branch Campuses as an Entry Mode to the Foreign Education Market”, Administrative Sciences, Vol. 9(2), PP. 1-14.
Hemsley-Brown, J. (2017). “Higher Education Market Segmentation”, Encyclopaedia of International Higher Education Systems and Institutions, Dordrecht: Springer Netherlands.
Beerkens, M. (2017). “Information Issues in Higher Education Markets”, in book: Encyclopedia of International Higher Education Systems and Institutions.
Yang, X.G. (2016). “Education Marketing Research”, Theoretical Economics Letters 6, PP. 1180-1185.
Kalimullin, A.M. & Dobrotvorskaya, S.G. (2016). “Higher Education Marketing Strategies Based on Factors Impacting the Enrllees Choice of University and an Acaademic Program”, International Journal of Enviromental & Science Education, Vol. 11(13). PP. 6025-6040.
Glavaa, C. C. Glavab, A. E. (2015). “Moment of Truth” in Educational Marketing. Factors That Contribute to the Decision Making on the Educational Market in Romania”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 180, PP. 170-175.