تأثیر ابعاد خصوصیات کارآفرین، بازارگرایی و ارتباطات بر بازاریابی کارآفرینانه (مطالعه موردی: داروسازیهای استان تهران)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیعلی برخورداری 1 , غلامرضا کوزه گر 2 , الهام فریدچهر 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازاریابی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت بازاریابی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بازارگرایی, ارتباطات, خصوصیات کارافرین, بازاریابی کارآفرینانه,
ملخص المقالة :
امروزه اغلب شرکتهای داروسازی به دلیل ماهیت خاص محصولات و بازار خاص خود بعد از اخذ مجوز تولید محصولات جدید، برای معرفی آنها به بازار دچار مشکلات متعددی میباشند. لذا تحقیق حاضر با هدف تجزیه و تحلیل و رتبهبندی جامعه آماری شرکتهای داروسازی از منظر استفاده از شیوههای بازاریابی کارآفرینانه و میزان تأثیرگذاری ابعاد مختلف خصوصیات کارآفرینی، بازارگرایی و ارتباطات را بر بازاریابی کارآفرینانه صورت گرفت. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش توصیفیپیمایشی صورت گرفته. پاسخگویان سولات پرسشنامه افراد منتخب شرکتهای داروسازی استان تهران میباشند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مجازی استاندارد استفاده شده که روایی آن از طریق کسب نظرات اساتید و خبرگان و همچنین تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن به روش تکنیک آماری آلفای کرونباخ تأیید گردیده است واز نرم افزارهای spss وpls برای تحلیلهای آماری استفاده گردید. یافتههای تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و معنادارکلیه ابعادخصوصیات کارآفرین، بازارگرایی و ارتباطات بر بازاریابی کارآفرینانه میباشد. و رتبهبندی آنها بیانگر این است که بعد روابط اجتماعی از سازه ارتباطات بیشترین ضریب تأثیر و بعد رقیبگرایی از سازه بازارگرایی کمترین ضریب تأثیر را دارند. کاربرد این پژوهش در شرکتهای داروسازی به ویژه داروسازیهای استان تهران میباشد که براین اساس پیشنهاد میشود، در راستای اثر بخش نمودن بازاریابی کارآفرینانه توجه بیشتری معطوف ارتباطات و دانش بازاریابی کارکنان بازاریاب خود نمایند.
احمدپور داریانی،م. و مقیمی، س.م. (1385). "مبانی کارآفرینی"، نشر فرا اندیشه 4.
امین بیدختی، ع.ا. (1387). "توسعه کارآفرینی دانشگاه"، کار و جامعه، ش 104، صص. 72-66.
بازرگان، ع. (1391). "مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری"، چاپ 3، نشر دیدار.
حمیدیزاده، م.ر.، قرهچه، م.، عطایی، م. و پشاآبادی، م. (1393). "بررسی تأثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد شناسه تجاری مؤسسات کوچک و متوسط آموزشی"، توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 2، صص. 347-327.
خدادحسینی، س.و. و گلابی، ا.م. (1391). "جایگاه باورهای مذهبی اسلامی کارآفرینان در بازاریابی کارآفرینانه کسبوکارهای کوچک"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال 5، جلد 4، زمستان 1391، صص. 128-107.
دلاوری، ح.ر.، مدهوشی، م. و طبیبی، م.ر. (1391). "تأثیر بازارگرایی و گرایش کارآفرینانه بر نوآوری در کسبوکارهای کوچک و متوسط"، فصلنامه پزوهشنامه بازرگانی، شماره 65، صص. 136-115.
دیواندری،ع.، وفایی،ع. و حسنپور، ا. (1387). "طراحی الگوی تعاملی بخشهای دولتی، خصوصی: تعاونی و غیر انتفاعی در توسعه کارآفرین"، ماهنامه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعاون، صص. 125-112.
رضوانی، م.، خدادادحسینی، س.ح.، آذر، ع. و احمدی، پ. (1388). "مفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی در بنگاههای کارآفرین ایرانی؛ بخش صنایع غذایی"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 5، صص. 53-31.
رضوانی، م. و خرمشاهی، ن. (1390). "مستندسازی شیوههای نوین ترفیع در کسبوکارهای کوچک و متوسط صنعت پوشاک"، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 1، صص. 184-167.
فراهانی، ح.، شعبانی، ر. و غفاری، ه. (1392). "بررسی تأثیرگرایش به کارآفرینی و اطلاعات بازاریابی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط استان مرکزی"، مدیریت بازاریابی، شماره 21، دوره 8، صص. 77-63.
محمدی الیاسی، ق.، رکنی، ن. و طیبی، س.ک. (1390). "نقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی"، توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره 11، صص. 26-7.
مقیمی، م. و رمضان، م. (1390). "پژوهشنامه مدیریت"، انتشارات راه دانش، تهران.
مهارتی، ی. و برومند، ا. (1392). "بازاریابی کارآفرینانه، راهکاری برای ارتقاء عملکرد کسبوکارها"، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی، تهران، 18 و 19 اردیبهشت، صص. 43- 31.
نعمتی، م.ع. (1392). "بررسی ویژگی شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران"، دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال اول، شماره 3، صص. 48-47.
براری، م. و رنجبریان، ب. (1388). "تأثیر بنیانهای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان: مقایسه بانکهای دولتی و خصوصی"، مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 2، صص. 100-83.
Adler, P.S. & Woo Kwon, S. (2000). “Social capital: the good, the bad, and the ugly’’, in Lesser, E.L. (Ed) Knowledge and Social Capital: Foundations and Applications, Butterworth-Heinemann, Burlington, MA: PP. 89-115.
Bechere, R.C., Helms, M.M. & McDonalds, J.P. (2012). “The Effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs”, New England journal of entrepreneurship. Vol. 15, No. 1, PP. 7-18.
Buttle, F.A. (1998), “Word of mouth: understanding and managing referral marketing”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 6, Issue. 3, PP. 241-254.
Duhan, D.F., Johnson, S.D., Wilcox J.B, & Harrell, G.D. (1997). “Influence on consumer use of word-of-mouth recommendationsources”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 25, No.4, PP. 283-295.
Elfving, J., Brännback, M. & Carsrud, A. (2009). “Toward a Contextual Model of Entrepreneurial Intentions,” in Understanding the Entrepreneurial Mind: Opening the Black Box. Eds. A. Carsrud and M. Brännback. Heidelberg: Springer, PP. 23-33.
Franco, M., De Fatima Santos, M., Ramalho, I. & Nunes, C. (2014). “An exploratory study of entrepreneurial marketing in SMEs”, journal of small business and enterprise development, Vol. 21, No. 2, PP. 265-283.
Hills, G.E. & Hultman, C.M. (2011). “Academic Roots: The Past and Present F Entrepreneurial. Marketing”, Journal of Small Business and ntrepreneurship, Vol. 24, Issue. 1, PP. 1-10.
Hughes, M. & Morgan, R.E. (2008). “Deconstructing the Relationship between Entrepreneurial Orientation and Business Performance at the Embryonic Stage of Firm Growth”; Industrial Marketing Management, Vol. 36, Issue. 5, PP. 651-661.
Jones, R. & Rowley, J. (2011). “Entrepreneurial marketing in small usinesses: A conceptual exploration”, International Small Business Journal, Vol. 29, Issue. 1, PP.25-36.
Kohli, A. & Jasworks, B.J. (1990). “Market orientation: The construct, research propositions and managerial implications”, Journal of Marketing, Vol. 54, No. 2, PP. 1-18.
Legerski, E.M., Cornwall, M. & O’Neil, B. (2006). “Changing locus of control: Steelworkers adjusting to forced unemployment”, Social Forces, Vol. 84, No. 3, PP. 1521-1537.
Levenson, H. (1974). “Activism and powerful others: distinctions within the concept of internal–external control”, Journal of Personality ssessment, Vol. 38, Issue. 4, PP. 377-383.
Lim, I., Anantadjaya, S. & Tobing, R. (2012). “Entrepreneurial marketing activities: evidence in PQK in BSD city branch location”, Journal of management studies, Vol. 1, No, 1. PP. 1-15.
Lober, D. (1998). “Pollution Pervention as orporate entrepreneurship”, Journal of organizational ange management, Vol. 11, No. 1. PP. 26-37.
Manasara, E.A., Al-Zyadat, M.A., Al-Awamreh, M.A. & alnsour, M.S. (2013). “linking entrepreneurial marketing and performance indicators in Jordnain hotel industry”, Journal of management research, Vol. 5, No. 3, PP. 86-94.
Miles, M.P. & Darroch, J. (2006). “Large firms, entrepreneurial marketing processes, and the cycle of competitive advantage”, European Journal of Marketing, Vol. 40, No. 4/5, PP. 485-501.
Morris, M., Schindehutte, M. & La Forge, R. (2002). “Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspective”, Journal of Marketing Theory and Practice, Fall, Vol. 10, Issue. 4, PP. 1-19.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). “Social capital, intellectual capital, and the organizational dvantage”, The Academy of Management Review, Vol. 23, No. 2, PP. 242-266.
Narver, J.C. & Stanley F.S. (1990). “The Effect of a Market Orientation on Business Profitability”, Journal of Marketing, Vol. 54, No. 4, PP. 20-35.
Phares E.J. (1957). “Expectancy Changes in Skill and Chance Situations”, Journal of Abnormal and Social Psychology, Vol. 54, PP. 339-342.
Rezvani, M. & KHazaei, M. (2013). “Prioritization of entrepreneurial marketing dimensions (a case of in higher education institutions by using entropy)”, interdisciplinary journal of contemporary research in business. Vol. 4, No. 12, PP. 297-306.
Rotter J.B. (1985). “Generalized expectanices for internal versus external control of reinforcement”, Psychological monographs, Vol. 80, No. 1, PP. 1-28.
Sarma, M., Septiani, S., Dewi, F.R. & Siregar, E.H. (2013). “The Impact of entrepreneurial marketing and business development on business sustainability: small and household footwear industries in Indonesia”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 5, No. 4, PP. 110-122.
Tat Keh, H., Nguyen, T.T.M. & Ping Ng, M. (2007). “The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs”, Journal of Business Venturing, Vol. 22, Issue. 4, PP. 592-611.
_||_
احمدپور داریانی،م. و مقیمی، س.م. (1385). "مبانی کارآفرینی"، نشر فرا اندیشه 4.
امین بیدختی، ع.ا. (1387). "توسعه کارآفرینی دانشگاه"، کار و جامعه، ش 104، صص. 72-66.
بازرگان، ع. (1391). "مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری"، چاپ 3، نشر دیدار.
حمیدیزاده، م.ر.، قرهچه، م.، عطایی، م. و پشاآبادی، م. (1393). "بررسی تأثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد شناسه تجاری مؤسسات کوچک و متوسط آموزشی"، توسعه کارآفرینی، دوره 7، شماره 2، صص. 347-327.
خدادحسینی، س.و. و گلابی، ا.م. (1391). "جایگاه باورهای مذهبی اسلامی کارآفرینان در بازاریابی کارآفرینانه کسبوکارهای کوچک"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، سال 5، جلد 4، زمستان 1391، صص. 128-107.
دلاوری، ح.ر.، مدهوشی، م. و طبیبی، م.ر. (1391). "تأثیر بازارگرایی و گرایش کارآفرینانه بر نوآوری در کسبوکارهای کوچک و متوسط"، فصلنامه پزوهشنامه بازرگانی، شماره 65، صص. 136-115.
دیواندری،ع.، وفایی،ع. و حسنپور، ا. (1387). "طراحی الگوی تعاملی بخشهای دولتی، خصوصی: تعاونی و غیر انتفاعی در توسعه کارآفرین"، ماهنامه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تعاون، صص. 125-112.
رضوانی، م.، خدادادحسینی، س.ح.، آذر، ع. و احمدی، پ. (1388). "مفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه بینالمللی در بنگاههای کارآفرین ایرانی؛ بخش صنایع غذایی"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، شماره 5، صص. 53-31.
رضوانی، م. و خرمشاهی، ن. (1390). "مستندسازی شیوههای نوین ترفیع در کسبوکارهای کوچک و متوسط صنعت پوشاک"، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 2، شماره 1، صص. 184-167.
فراهانی، ح.، شعبانی، ر. و غفاری، ه. (1392). "بررسی تأثیرگرایش به کارآفرینی و اطلاعات بازاریابی بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط استان مرکزی"، مدیریت بازاریابی، شماره 21، دوره 8، صص. 77-63.
محمدی الیاسی، ق.، رکنی، ن. و طیبی، س.ک. (1390). "نقش شبکههای اجتماعی در تشخیص فرصتهای کارآفرینی"، توسعه کارآفرینی، سال سوم، شماره 11، صص. 26-7.
مقیمی، م. و رمضان، م. (1390). "پژوهشنامه مدیریت"، انتشارات راه دانش، تهران.
مهارتی، ی. و برومند، ا. (1392). "بازاریابی کارآفرینانه، راهکاری برای ارتقاء عملکرد کسبوکارها"، مجموعه مقالات دومین همایش ملی مدیریت و کارآفرینی، تهران، 18 و 19 اردیبهشت، صص. 43- 31.
نعمتی، م.ع. (1392). "بررسی ویژگی شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاههای دولتی تهران"، دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال اول، شماره 3، صص. 48-47.
براری، م. و رنجبریان، ب. (1388). "تأثیر بنیانهای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان: مقایسه بانکهای دولتی و خصوصی"، مدیریت بازرگانی، دوره 1، شماره 2، صص. 100-83.
Adler, P.S. & Woo Kwon, S. (2000). “Social capital: the good, the bad, and the ugly’’, in Lesser, E.L. (Ed) Knowledge and Social Capital: Foundations and Applications, Butterworth-Heinemann, Burlington, MA: PP. 89-115.
Bechere, R.C., Helms, M.M. & McDonalds, J.P. (2012). “The Effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs”, New England journal of entrepreneurship. Vol. 15, No. 1, PP. 7-18.
Buttle, F.A. (1998), “Word of mouth: understanding and managing referral marketing”, Journal of Strategic Marketing, Vol. 6, Issue. 3, PP. 241-254.
Duhan, D.F., Johnson, S.D., Wilcox J.B, & Harrell, G.D. (1997). “Influence on consumer use of word-of-mouth recommendationsources”, Journal of the Academy of Marketing Science, Vol. 25, No.4, PP. 283-295.
Elfving, J., Brännback, M. & Carsrud, A. (2009). “Toward a Contextual Model of Entrepreneurial Intentions,” in Understanding the Entrepreneurial Mind: Opening the Black Box. Eds. A. Carsrud and M. Brännback. Heidelberg: Springer, PP. 23-33.
Franco, M., De Fatima Santos, M., Ramalho, I. & Nunes, C. (2014). “An exploratory study of entrepreneurial marketing in SMEs”, journal of small business and enterprise development, Vol. 21, No. 2, PP. 265-283.
Hills, G.E. & Hultman, C.M. (2011). “Academic Roots: The Past and Present F Entrepreneurial. Marketing”, Journal of Small Business and ntrepreneurship, Vol. 24, Issue. 1, PP. 1-10.
Hughes, M. & Morgan, R.E. (2008). “Deconstructing the Relationship between Entrepreneurial Orientation and Business Performance at the Embryonic Stage of Firm Growth”; Industrial Marketing Management, Vol. 36, Issue. 5, PP. 651-661.
Jones, R. & Rowley, J. (2011). “Entrepreneurial marketing in small usinesses: A conceptual exploration”, International Small Business Journal, Vol. 29, Issue. 1, PP.25-36.
Kohli, A. & Jasworks, B.J. (1990). “Market orientation: The construct, research propositions and managerial implications”, Journal of Marketing, Vol. 54, No. 2, PP. 1-18.
Legerski, E.M., Cornwall, M. & O’Neil, B. (2006). “Changing locus of control: Steelworkers adjusting to forced unemployment”, Social Forces, Vol. 84, No. 3, PP. 1521-1537.
Levenson, H. (1974). “Activism and powerful others: distinctions within the concept of internal–external control”, Journal of Personality ssessment, Vol. 38, Issue. 4, PP. 377-383.
Lim, I., Anantadjaya, S. & Tobing, R. (2012). “Entrepreneurial marketing activities: evidence in PQK in BSD city branch location”, Journal of management studies, Vol. 1, No, 1. PP. 1-15.
Lober, D. (1998). “Pollution Pervention as orporate entrepreneurship”, Journal of organizational ange management, Vol. 11, No. 1. PP. 26-37.
Manasara, E.A., Al-Zyadat, M.A., Al-Awamreh, M.A. & alnsour, M.S. (2013). “linking entrepreneurial marketing and performance indicators in Jordnain hotel industry”, Journal of management research, Vol. 5, No. 3, PP. 86-94.
Miles, M.P. & Darroch, J. (2006). “Large firms, entrepreneurial marketing processes, and the cycle of competitive advantage”, European Journal of Marketing, Vol. 40, No. 4/5, PP. 485-501.
Morris, M., Schindehutte, M. & La Forge, R. (2002). “Entrepreneurial marketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketing perspective”, Journal of Marketing Theory and Practice, Fall, Vol. 10, Issue. 4, PP. 1-19.
Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). “Social capital, intellectual capital, and the organizational dvantage”, The Academy of Management Review, Vol. 23, No. 2, PP. 242-266.
Narver, J.C. & Stanley F.S. (1990). “The Effect of a Market Orientation on Business Profitability”, Journal of Marketing, Vol. 54, No. 4, PP. 20-35.
Phares E.J. (1957). “Expectancy Changes in Skill and Chance Situations”, Journal of Abnormal and Social Psychology, Vol. 54, PP. 339-342.
Rezvani, M. & KHazaei, M. (2013). “Prioritization of entrepreneurial marketing dimensions (a case of in higher education institutions by using entropy)”, interdisciplinary journal of contemporary research in business. Vol. 4, No. 12, PP. 297-306.
Rotter J.B. (1985). “Generalized expectanices for internal versus external control of reinforcement”, Psychological monographs, Vol. 80, No. 1, PP. 1-28.
Sarma, M., Septiani, S., Dewi, F.R. & Siregar, E.H. (2013). “The Impact of entrepreneurial marketing and business development on business sustainability: small and household footwear industries in Indonesia”, International Journal of Marketing Studies, Vol. 5, No. 4, PP. 110-122.
Tat Keh, H., Nguyen, T.T.M. & Ping Ng, M. (2007). “The effects of entrepreneurial orientation and marketing information on the performance of SMEs”, Journal of Business Venturing, Vol. 22, Issue. 4, PP. 592-611.