تاثیر فرهنگ و محتویات تبلیغات شوخ طبعانه بر قصد خرید محصول در چارچوب نگرشها و ادراکات مشتریان
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسیدمحمد باقری 1 , آزیتا قلی پور گودرزی 2
1 - استادیار، گروه حسابداری و مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: اثربخشی تبلیغ, قصد استفاده از نام تجاری, قصد خرید, ادراک از طنز, گرایش به تبلیغ, نگرش نسبت به تبلیغ,
ملخص المقالة :
تبلیغات یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی برای افرادی است که قصد فروش محصول یا خدمت به کسی را دارند. شناسایی مهمترین عوامل در افزایش اثربخشی تبلیغات و در نظر گرفتن آنها در هنگام تهیه برنامه تبلیغاتی، میتواند تاثیر بسزایی در جهت بهبود تبلیغات و بالا بردن میزان اثربخشی آن داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بدنبال مشخص کردن تاثیر فرهنگ و محتویات تبلیغات شوخ طبعانه بر قصد خرید محصول در چارچوب نگرشها و ادراکات مشتریان است. همچنین پژوهش حاضر از لحاظ گرداوری داده در زمره تحقیقات توصیفی قرار میگیرد. در پژوهش حاضر، برای جمعآوری دادهها از روش کتابخانهای و پرسشنامه استفاده گردید و حجم نمونه در این تحقیق ازآنجایی که نامحدود بوده و قابل اندازهگیری نمیباشد،384نفر حجم نمونه آماری این پژوهش بر اساس جدول مورگان میباشد. جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و Liserl استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که محتویات شوخ طبعی بر قصد خرید، قصد استفاده از نام تجاری، ادراک از طنز، اثربخشی تبلیغ، گرایش به تبلیغ و نگرش نسبت به تبلیغ تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین فرضیههای ادراک نسبت به طنز بر قصد خرید، قصد استفاده از نام تجاری، اثربخشی تبلیغ، گرایش به تبلیغ و نگرش نسبت به تبلیغ مورد تایید قرار گرفت. اما تاثیر گرایش نسبت به تبلیغ بر قصد استفاده از نام تجاری مورد تایید واقع نشد و رد شد.
_||_