مطالعه تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر مزیت رقابتی و عملکرد تجاری شرکتهای بیمه (مطالعه تطبیقی بیمههای تأمین اجتماعی و خدمات درمانی)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمحمود جعفرپور 1 , الناز نبی زاده مامانی 2 , محدثه دهقان چاچکامی 3
1 - دکتری، دانشکده مدیریت وحسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران ،قم، ایران
3 - کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران ،قم ، ایران
الکلمات المفتاحية: تمایز, رهبری هزینه, قابلیتهای بازاریابی, مزیت رقابتی, تمرکز, عملکرد,
ملخص المقالة :
با توجه به نیاز شدید مؤسسات بیمهگذار به کسب مزیت رقابتی، پژوهش حاضر در پی بررسی رابطه بین قابلیتهای بازاریابی و مزیت رقابتی با عملکرد سازمانی بوده است. پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی؛ از نظر نوع دادههای گردآوری شده، کمّی و برحسب نتیجه، تبیینی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان شعب بیمههای تأمین اجتماعی و خدمات درمانی استان قم و روش نمونهگیری، تصادفی ساده بوده است. به منظور بررسی برازش مدلهای اندازهگیری از شاخصهای آلفای کرونباخ، CR و AVE استفاده شد. برای تعیین برازش مدل ساختاری نیز از ضرایب معناداری Z و معیار استفاده شد. در این پژوهش سه فرضیه مورد آزمون قرار گرفت که هر یک به کمک ضرایب مسیر و ضرایب معناداری Z از طریق نرمافزارهای PLS و SPSSآزمون شدند. نتایج آزمونها حاکی از آن بود که متغیرهای مدل در نمونه مورد بررسی در شعب خدمات درمانی با مقادیر بالاتری نسبت به تأمین اجتماعی به هم مرتبطاند. از اینرو چنین نتیجه حاصل شد که سرمایهگذاری در شناسایی و به کارگیری این قابلیتها در این سازمان نسبت به تأمین اجتماعی نتیجه مطلوبتری در پی خواهد داشت.
_||_