ساختاریابی الگوی مشغولیتها و پیامدهای زندگی غذایی مصرفکنندگان؛ شواهدی از مراجعین فروشگاههای زنجیرهای
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسامان شیخ اسمعیلی 1 , سنا حزباوی 2
1 - عضو هیات علمی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - کارشناسارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: صفات شخصیتی غذایی, مشغولیت غذایی, نوهراسی غذایی, سبک زندگی غذایی, رضایتمندی و وفاداری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، در حوزه رفتار مصارف کننده و با محوریت بازاریابی محصولات و مواد غذایی طرح و اجرا شده است. هدف اصلی پژوهش، ساختاریابی و اعتبارسنجی روابط یک الگوی نوین از نوهراسیها و مشغولیتهای غذایی و سبکهای زندگی غذایی به عنوان پیشبین کنندههای رضایت و وفاداری مشتریان فروشگاههای زنجیرهای سطح شهر تهران است. از نظر روششناسی، این مطالعه از نوع پیمایشی و کاربردی بوده و مبتنی بر روشهای توصیفی - زمینهیابی است. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد سبک زندگی غذایی، صفات شخصیتی غذایی شامل مقیاس نوهراسی غذایی و مقیاس مشغولیت غذایی و همچنین آزمون محقق ساخته رضایت و وفاداری مشتریان جمعآوری گردید. اعتبار محتوای عوامل با نظر خبرگان و اعتبار سازه آزمون با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأیید شد. پایایی آزمون نیز با توجه به آلفای کرونباخ محاسبه و تأیید گردید. نتایج پژوهش: یافتههای پژوهش نشان داد که متغیرهای مطرح شده، پیشبینهای مناسبی از رضایت و وفاداری مشتریان هستند. به گونهای که میتوان اذعان نمود سبک زندگی غذایی و صفات شخصیتی غذایی، به طور قابل توجهی الگوی رضایتمندی و وفاداری مشتریان را تبیین مینمایند. از محدویتهای ذاتی پژوهش حاضر میتوان از رویکرد نوین و پیچیده بکار گرفته شده در شناخت عوامل موثر رضایتمندی و وفاداری مشتریان حوزه موادغذایی به رغم وجود مشتریان پرشمار با انگیزهها و سلایق متنوع فروشگاههای زنجیرهای اشاره نمود. کاربردهای مدیریتی و نوآوری پژوهش: نتایج این تحقیق با آزمون محرکهای شناختی رضایت و وفاداری مشتریان موادغذایی و جنبههای رفتاری آنان، درک عمیقی در انگیزه و رفتار مشتریان فراهم میآورد که با توجه به رقابت شدید در صنایع غذایی، کاربردهای عملی مهمی برای مدیران بازاریابی و خردهفروشان موادغذایی در جهت اتخاذ تصمیمات درست و مقتضی دارد.
_||_