بررسی تاثیر قیمت شناسی مصرف کنندگان و ابعاد مختلف آن بر میزان لذت بخشی خرید
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 - اراک-دانشگاه آزاد اسلامی اراک-دانشکده مدیریت-گروه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
الکلمات المفتاحية: حساسیت به وجهه, لذت بخشی خرید, خبرگی قیمت, حساسیت به قیمت, قیمت شناسی, حساسیت به ارزش,
ملخص المقالة :
خریداران ایرانی غالباً تجربیات مثبت و منفی خرید را با انجام تبلیغات شفاهی در اختیار سایرین قرار میدهند، که این امر برای بازاریان مشکلات و فرصتهایی ایجاد میکند. خبرگی قیمت که به معنی رفتارهای جستجو و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد قیمت کالاها توسط مصرف کنندگان است، غالباً به عنوان بعد منفی قیمت در نظر گرفته میشود. هدف از انجام این تحقیق، معرفی متغیر خبرگی قیمت به عنوان نتیجه ادراکات مثبت (حساسیت به وجهه) و ادراکات منفی (حساسیت به ارزش و قیمت) از قیمت، همچنین بررسی اثرگذاری خبرگی قیمت بر انگیزه خرید لذتجویانه در مصرف کنندگان است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بوده و جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر اراک میباشد. روش پژوهش برای بررسی مدل مفهومی و آزمون فرضیات تحقیق تکنیک مدلسازی معادله ساختاری می باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که حساسیت به وجهه، حساسیت به قیمت و حساسیت به ارزش اجزای تشکیل دهنده خبرگی قیمت در مصرف کنندگان ایرانی هستند و خبرگی قیمت از هر دو نوع ادراک مثبت و منفی نسبت به قیمت ناشی میشود. همچنین در حالی که حساسیت به وجهه و حساسیت به ارزش بر خرید لذتجویانه تأثیر مثبت دارند، حساسیت به قیمت بر خرید لذتجویانه تأثیر منفی دارد.
_||_