توسعه برند و نقش تبلیغات بازرگانی(مطالعه موردی: محصولات شرکت تبرک)
الموضوعات : مدیریت بازاریابیحدیث ابراهیمی 1 , ملیحه جوانی 2
1 - کارشناسی ارشد -دانشگاه ازاد مبارکه
2 - کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: تبلیغات بازرگانی, : توسعه برند, تصویربرند, ارزش برند, محصولات تبرک,
ملخص المقالة :
شرکت ها غالبا از توسعه برند به عنوان راهی برای معرفی محصولات خود استفاده می کنند. توسعه برند می تواند زمینه ساز آن شود که سازمان ها در حوز های دیگر گام بر دارند و از طریق تولید و ارائه کالا و خدمات تحت همان نام تجاری، توسعه و گسترش پیدا کنند و از این طریق ریسک تصویر برند خود را کاهش دهند. هدف از این تحقیق ، بررسی درک شیوه ی ارزیابی مشتریان از توسعه برندهای مشهور و نقش تبلیغات بازرگانی بر آن می باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجراء پیمایشی با رویکرد همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مصرف کنندگان محصولات شرکت تبرک در شهر اصفهان می باشد که به دلیل نا محدود بودن جامعه آماری، 384 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد با 28 سوال بسته که روایی آن با استفاده از تحلیل عاملی تأئیدی و پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ معادل 88% به دست آمد که شامل مشخصات فردی و سوالهای تخصصی ویژه بررسی فرضیه های تحقیق می باشد. اطلاعات جمع آوری شده بوسیله نرم افزار SPSS و AMOS از طریق آزمونهای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده سه فرضیه پژوهش(تصویر و وفاداری به برند بر توسعه برند و توسعه برند بر وفاداری به برند) رد و پنج فرضیه دیگر پژوهش( تصویر برند بر وفاداری به برند، آگاهی از برند بر تصویر و توسعه برند به همراه تبلیغات بازرگانی بر تصویر و آگاهی از برند) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد فرضیه اول (تصویر برند بر وفاداری به برند) با ضریب مسیر 596/0 دارای بیشترین تاثیر و فرضیه هشتم (وفاداری به برند بر توسعه برند) با ضریب مسیر 624/0- دارای کمترین تاثیر می باشند.
_||_