بررسی عوامل موثر بر انتخاب برند مواد شوینده از دیدگاه بانوان شهر اصفهان
الموضوعات : مدیریت بازاریابیحامد کرمیان 1 , احمدرضا شکرچی زاده 2 , ریحانه ریسمانکارزاده 3
1 - دانشگاه علوم و تحقیقات اصفهان
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد واحد نجف آباد
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات اصفهان
الکلمات المفتاحية: انتخاب برند, برند خارجی, تحلیل عاملی, برند, برند ایرانی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر، با هدف بررسی عوامل موثر در انتخاب برند مواد شوینده ایرانی(گلرنگ) و خارجی(پریل) از دیدگاه بانوان ایرانی میباشد. تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش جزء تحقیقات توصیفی _ پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق، خریداران مواد شوینده مارکهای پریل و گلرنگ در بین بانوان شهر اصفهان می باشند. برای بدست آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که نهایتاً 320 پرسشنامه جمع آوری شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد، 29 مولفهی اصلی تاثیرگذار بر انتخاب برند در 8 عامل قرار گرفتند که این 8 عامل به طور کلی توانستند برای مارک گلرنگ بیش از 66 درصد و برای مارک پریل بیش از 71 درصد از علل انتخاب برند را تبیین کنند. از میان این 29 مولفه، 5 مولفه تمایز در محصول در مقایسه با سایر رقبا، قدرت شویندگی، خوشبویی، متناسب با انواع پوست، قدرت کف کنندگی برای برند گلرنگ و 7 مولفه تفاوت برند نسبت به سایر یرندهای رقیب، جدید بودن نام برند، ایجاد تمایز در محصول در مقایسه با سایر رقبا، قدرت شویندگی، خوشبویی، متناسب با انواع پوست و قدرت کف کنندگی برای برند پریل در مهمترین عامل قرار گرفتند.
_||_