رتبه بندی روش های ارزشگذاری نام تجاری از دید مشتریان صنعت مالی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسمیه یوسفی دارستانی 1 , امیرعباس نجفی 2 , مصطفی ستاک 3
1 - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
2 - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
3 - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
الکلمات المفتاحية: روش های ارزشگذاری نام تجاری, : ارزش ویژه نام تجاری, ذینفعان ارزش ویژه نام تجاری, فرایند سلسله مراتبی تحلیلی,
ملخص المقالة :
که روشها و مدلهای زیادی برای ارزشگذاری نام تجاری وجود دارد اما هنوز مشخص نشده که بهترین روش کدام است. با این حال، هنوز هیچ تحقیقی وجود ندارد که به طور پیمایشی به رتبهبندی روشهای ارزشگذاری موجود از دید ذینفعان مختلف بپردازد. در این مقاله، مدلی برای رتبهبندی روشهای ارزشگذاری نام تجاری از دید مشتریان، به عنوان یکی از ذینفعان ارزشگذاری نام تجاری، ارائه شده است. معیارهای این رتبهبندی انتظارات مشتریان از نام تجاری میباشد که طبق مدل ذینفعان جونز عبارتند از کیفیت، شهرت، و منافع. اولویت این معیارها از طریق توزیع پرسشنامه در بین مشتریان مشخص میشود. سپس از فرآیند سلسله مراتب تحلیلی ( AHP) برای رتبهبندی روشهای ارزشگذاری نام تجاری با توجه به این معیارها استفاده میشود. یافتههای پیمایشی این تحقیق بیانگر این موضوع است که در انتخاب مناسبترین روش ارزشگذاری نام تجاری از دید مشتریان صنعت مالی، هر چه یک روش بیشتر به ارزیابی منافع بپردازد، روش مناسبتری برای ارزشگذاری نام تجاری میباشد. از بین روشهای مورد مطالعه در این تحقیق، روش ارزشگذاری کلر بیشترین توجه به معیار منافع را داشته و به عنوان بهترین روش برای این منظور تعیین شد. این مقاله تلاش میکند برای جنگل روشهای ارزشگذاری نام تجاری نقشهای فراهم کند تا به کاربران و دانشگاهیان در ارزیابی روشهای بدیل ارزشگذاری نام تجاری و انتخاب مناسب ترین آنها از دید مشتریان کمک کند.
_||_