تغییرات رفتار مصرف کننده ایرانی در پی تحریم اقتصادی
الموضوعات : مدیریت بازاریابی
1 -
الکلمات المفتاحية: قیمت ادراک شده, توانایی ادراک شده, دانش از تحریم, قصد مصرف کننده, کیفیت ادراک شده,
ملخص المقالة :
شرایط فعلی ایران و تشدید تحریم علیه ایران برخی برنامه های توسعه ای را به یک ضرورت تبدیل کرده است که یکی از این موارد استفاده از کالای ایرانی است. استفاده از کالای ایرانی سبب رشد صنایع داخلی، کاهش بیکاری، کاهش صادرات نفت خام و منایع معدنی و ... شده و در شرایط فعلی باعث کاهش اثرات تحریم های خارجی و کاهش صدمات ناشی از آن بر پیکره اقتصاد ایران که هدف اصلی تحریم هاست، می شود. به همین دلیل این پژوهش به دنبال شناخت و بررسی عوامل موثر بر مصرف کالای ایرانی است. بدین منظور با مبنا قرار دادن تئوری رفتار برنامه ریزی شده سعی در تخمین عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده ایرانی در رابطه با قصد خرید محصولات ایرانی دارد. این پژوهش همچنین با افزودن دو متغیر دانش از تحریم و نگرش نسبت به تحریم تلاش می کند درک عمیق تری از شرایط فعلی ایران به دست دهد. علاوه بر این به دلیل اهمیت نگرش و تاثیر قوی آن سعی شده است اثر عوامل مرتبط با آن مانند ادراک از قیمت و کیفیت و همچنین ادراک از توانایی تولید کننده ایرانی بر نگرش نسبت به محصولات ایران مورد بررسی قرار گیرد. نتایج نشان می دهد که رابطه ادراک از قمیت، ادراک از کیفیت و ادراک از توانایی تولید کننده ایرانی برنگرش نسبت به کالای ایرانی مثبت و مستقیم است. کنترل رفتاری ادراک شده، نگرش، هنجار ذهنی، دانش و نگرش نسبت به تحریم نیز با قصد مصرف کننده از محصولات ایرانی رابطه مستقیم و مثبت دارد.
_||_