تأثیر بازارگرایی بر نوآوری در خدمات درشعب بانک صادرات شهرستان اسفراین
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسعید مهری 1 , قدیره مهری 2 , ملیحه ایمانی 3
1 - سرپرست مرکز آموزشی علمی- کاربردی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی، خراسان شمالی، ایران
2 - کارشناس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی اسفراین، اسفراین، ایران
3 - کارشناس مرکز آموزشی علمی- کاربردی جمعیت هلال احمر خراسان شمالی، خراسان شمالی، ایران
الکلمات المفتاحية: مشتریگرایی, رقیبگرایی, نوآوری خدمات, بازارگرایی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازارگرایی بر نوآوری در خدمات درشعب بانک صادرات شهرستان اسفراین میباشد. مواد و روشها: جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان رسمی شاغل در شعب بانک صادرات شهرستان اسفراین به تعداد 240 تشکیل میدهند که طبق جدول مورگان کرجسی (1972) تعداد 138 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در تحقیق مورد نظر از دو پرسشنامه استاندارد بازارگرایی نارور و اسلاتر (1990) و نوآوری خدمات که ترکیبی از پرسشنامههای جیمنز-جیمنز و دیگران (2008)، پنیادز (2006)، پراجگو و سوهل (2006) (به نقل از چوپانی، 1390) میباشد، استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (جهت نمایش اطلاعات جمعیتشناختی) و آمار استنباطی استفاده شده است. با توجه به فاصلهایعددی بودن متغیرهای پژوهش و از سوی دیگر نتیجه آزمون کلوموگروف اسمرینوف جهت آزمونهای استنباطی تحقیق از آزمون رگرسیون خطی استفاده گردید. نتیجهگیری: نتایج نشان داد بازارگرایی و مؤلفههای آن (مشتریگرایی، رقیبگرایی، پاسخگویی و رضایت مشتری) بر روی نوآوری خدمات بانکی تأثیر مثبت و معناداری دارد که در این بین نقش مؤلفه رقیبگرایی بیشترین و مؤلفه مشتریگرایی کمترین میباشد.
_||_