بازاریابی احساسی، قابلیتهای دینامیک و سودآوری سازمانی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمجتبی پورسلیمی 1 , انوش امیدی 2
1 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - مدرس گروه مدیریت، مؤسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: وفاداری به نام تجاری, سودآوری سازمانی, قابلیتهای دینامیک, بازاریابی احساسی,
ملخص المقالة :
امروزهسودآوری سازمانی در بازارهای رقابتی یکی از پارادایمهای مهم در مباحث سازمان و عملکرد میباشد، که مورد تحقیق گستردهای قرار گرفته است. سازمانهایی که درک خوبی از این مباحث داشتهاند، قادر خواهند بود عملکرد بهتری داشته و سودآورتر باشند لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه اثرگذاری قابلیتهای دینامیک، بازاریابی احساسی، وفاداری به نام تجاری بر سودآوری سازمانی صورت گرفته است ودر این راستا دادههای مورد نیاز، با استفاده از پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب، از جامعه آماری مورد نظر تحقیق (نمایندگان فعال بیمه پاسارگاد خراسان رضوی که تعداد آنها 261 نفر بودهاند که براساس جدول مورگان، تعداد نمونه 152 نفر انتخاب شد) جمعآوری گردید. فرضیههای ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل ﺳﺎزی ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی ﻧﺮم اﻓﺰار PLS و روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بازاریابی احساسی با واسطه وفاداری به نام تجاری بر سودآوری سازمانی تأثیر مثبت و معنی داری داشته و همچنین نتایج حاکی از این بود که قابلیتهای دینامیک سازمان نیز بر سودآوری سازمانی تأثیر مثبت معنی داری دارند.
ایرانمنش، م. و شریفیان، ا. (1391). "عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان به نام تجاری پوشاک ورزشی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران"، دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال چهارم، شماره 7، صص. 90- 77.
سایت رسمی بیمه پاسارگاد (1397). http://pasargadinsurance.ir/company-history
جعفری، س.، بختیاری، ه.، شیرازیان، ز. و حساسی، ن. (1396). "مروری بر بازاریابی احساسی و تأثیر آن بر مشتریمداری بانکها"، اولین همایش حسابداری، مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی.
شعبانی، ن. و صوفیانی، ع. (1392). "مفهوم جدیدی ازبازاریابی بازاریابی احساسی"، اولین همایش ملی مدیریت کسب و کار، همدان، شرکت علم و صنعت طلوع فرزین، دانشگاه بوعلی سینا.
فلاح رجبپورزارع، م. (1392). "تحلیل برنامهریزی استراتژیک در بانک شهر"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
کلانتری، خ. (1388). "کتابهای پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی"، انتشارات فرهنگ سبز.
مهربانپور، م.ر.، نادری نورعینی، م.م.، اینالو، ع. و اشعری، ا. (1396). "عوامل مؤثر بر سودآوری بانکها"، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 14، شماره 54، صص. 134- 113.
هومن، ح.ع. (1388). "مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل"، انتشارات سمت چاپ اول، ص. 235.
Balgaradean, C. (2015). “Emotions and Marketing: A theoretical Approach”, Babes Bolyai University. Cluj-Napoca, PP. 8-22.
Chegini, Goudarzvand, M. (2010). “Customer loyalty and value key dimensions interaction in organization”, China-USA Business Review, 9(8), PP. 8-14.
Consoli, D. (2010). “A New Concept of Marketing: The Emotional Marketing. BRAND journal”, Broad Research in Accounting, Negotiation, and Distribution, vol. 1, no. 1, PP. 1-8.
George, P., Ilias, K. & Zoe, V. (2009). “Marketing and corporate profitability: the case of Greek firms”, Managerial Finance, Vol. 35 Iss 11, PP. 909-917.
Goddard, J., Molyneux, P. & Wilson, J.O. (2004). “The profitability of European banks: a cross-sectional and dynamic panel analysis”, The Manchester School, 72(3), PP. 363-381.
Hussein, A.S. (2018). “Effects of Brand Experience On Brand Loyalty in Indonesian Casual Dining Restaurant: Roles of Customer Satisfaction and Brand of Origin”, Tourism and Hospitality Management, 24 (1), PP. 119-132.
Joh-Paul-Basewe, K., Henry, B., Abednego-Feehi-Okoe, A., Robert-Owusu, B. & Robert, H. (2018). “Examining customer engagement and brand loyalty in retail banking: The trustworthiness influence”, International Journal of Retail & Distribution Management,https://doi.org/10.1108/IJRDM-08-2017-0163.
Khuong, M.N. & Tram, V.N.B. (2015). “The Effects of Emotional Marketing on Consumer Product Perception, Brand Awareness and Purchase Decision — A Study in Ho Chi Minh City, Vietnam”, Journal of Economics, Business and Management, Vol. 3, No., PP. 530-524.
Lau, M.M., Chang, M.S., Moon, K. & Liu, W.S. (2006). “The Brand Loyalty of Sportswear in Hong Kong”, Journal of Textile and Apparel. Technology and Management, 5, PP. 1-13.
Lin, y. & Wu, l. (2014). “Exploring the role of dynamic capabilities in firm performance under the resource-based view framework”, Journal of Business Research, 67, PP. 407-413.
Mélina, J. (2018). “Exploring the influence of emotional marketing on consumer purchase decision and brand image: the case of laundry detergent”, Master’s thesis: Lappeenranta University of Technology/ SKEMA Business school. 123, P. 9, figures. 15, tables. 7 appendixes.
Obasan, K., Banjo, H. & Ariyo, O. (2015). “BRAND LOYALTY AND ORGANISATIONAL PROFITABILTY”, Fountain Journal of Management and Social Sciences: 4(1). PP. 60-73.
Peteraf, M.A., Di Stefano, G. & Verona, G. (2013). “The elephant in the room of dynamic capabilities: bringing two diverging conversations together”, Strategic Management Journal, Vol. 34 No. 12, PP.1389-1410.
Pervan, M., Curak, M. & Kramaric, T.P. (2018). “The Influence of Industry Characteristics and Dynamic Capabilities on Firms’ Profitability”, International Journal of Financial Studies. PP. 3-19.
Kachouie, R., Mavondo, F. & Sands, S. (2018). “Dynamic marketing capabilities view on creating market change”, European Journal of Marketing, https://doi.org/10.1108/EJM-10-2016-0588 Permanent link to this document: https://doi.org/10.1108/EJM-10-2016-0588.
Teece, D.J., Pisano, G. & Shuen, A. (1997), “Dynamic capabilities and strategic management”, Strategic Management Journal, Vol.18No.7, PP.509-533.
Vincenzo-Esposito, V., Laura, T. & Silvano, A. (2010). “Handbook of Partial Least Squares available at Springer Handbooks of Computational Statistics”, PP. 47-82, Doi:10.1007/978-3-540-3282.
_||_ایرانمنش، م. و شریفیان، ا. (1391). "عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان به نام تجاری پوشاک ورزشی در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران"، دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال چهارم، شماره 7، صص. 90- 77.
سایت رسمی بیمه پاسارگاد (1397). http://pasargadinsurance.ir/company-history
جعفری، س.، بختیاری، ه.، شیرازیان، ز. و حساسی، ن. (1396). "مروری بر بازاریابی احساسی و تأثیر آن بر مشتریمداری بانکها"، اولین همایش حسابداری، مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی.
شعبانی، ن. و صوفیانی، ع. (1392). "مفهوم جدیدی ازبازاریابی بازاریابی احساسی"، اولین همایش ملی مدیریت کسب و کار، همدان، شرکت علم و صنعت طلوع فرزین، دانشگاه بوعلی سینا.
فلاح رجبپورزارع، م. (1392). "تحلیل برنامهریزی استراتژیک در بانک شهر"، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
کلانتری، خ. (1388). "کتابهای پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی-اقتصادی"، انتشارات فرهنگ سبز.
مهربانپور، م.ر.، نادری نورعینی، م.م.، اینالو، ع. و اشعری، ا. (1396). "عوامل مؤثر بر سودآوری بانکها"، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 14، شماره 54، صص. 134- 113.
هومن، ح.ع. (1388). "مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل"، انتشارات سمت چاپ اول، ص. 235.
Balgaradean, C. (2015). “Emotions and Marketing: A theoretical Approach”, Babes Bolyai University. Cluj-Napoca, PP. 8-22.
Chegini, Goudarzvand, M. (2010). “Customer loyalty and value key dimensions interaction in organization”, China-USA Business Review, 9(8), PP. 8-14.
Consoli, D. (2010). “A New Concept of Marketing: The Emotional Marketing. BRAND journal”, Broad Research in Accounting, Negotiation, and Distribution, vol. 1, no. 1, PP. 1-8.
George, P., Ilias, K. & Zoe, V. (2009). “Marketing and corporate profitability: the case of Greek firms”, Managerial Finance, Vol. 35 Iss 11, PP. 909-917.
Goddard, J., Molyneux, P. & Wilson, J.O. (2004). “The profitability of European banks: a cross-sectional and dynamic panel analysis”, The Manchester School, 72(3), PP. 363-381.
Hussein, A.S. (2018). “Effects of Brand Experience On Brand Loyalty in Indonesian Casual Dining Restaurant: Roles of Customer Satisfaction and Brand of Origin”, Tourism and Hospitality Management, 24 (1), PP. 119-132.
Joh-Paul-Basewe, K., Henry, B., Abednego-Feehi-Okoe, A., Robert-Owusu, B. & Robert, H. (2018). “Examining customer engagement and brand loyalty in retail banking: The trustworthiness influence”, International Journal of Retail & Distribution Management,https://doi.org/10.1108/IJRDM-08-2017-0163.
Khuong, M.N. & Tram, V.N.B. (2015). “The Effects of Emotional Marketing on Consumer Product Perception, Brand Awareness and Purchase Decision — A Study in Ho Chi Minh City, Vietnam”, Journal of Economics, Business and Management, Vol. 3, No., PP. 530-524.
Lau, M.M., Chang, M.S., Moon, K. & Liu, W.S. (2006). “The Brand Loyalty of Sportswear in Hong Kong”, Journal of Textile and Apparel. Technology and Management, 5, PP. 1-13.
Lin, y. & Wu, l. (2014). “Exploring the role of dynamic capabilities in firm performance under the resource-based view framework”, Journal of Business Research, 67, PP. 407-413.
Mélina, J. (2018). “Exploring the influence of emotional marketing on consumer purchase decision and brand image: the case of laundry detergent”, Master’s thesis: Lappeenranta University of Technology/ SKEMA Business school. 123, P. 9, figures. 15, tables. 7 appendixes.
Obasan, K., Banjo, H. & Ariyo, O. (2015). “BRAND LOYALTY AND ORGANISATIONAL PROFITABILTY”, Fountain Journal of Management and Social Sciences: 4(1). PP. 60-73.
Peteraf, M.A., Di Stefano, G. & Verona, G. (2013). “The elephant in the room of dynamic capabilities: bringing two diverging conversations together”, Strategic Management Journal, Vol. 34 No. 12, PP.1389-1410.
Pervan, M., Curak, M. & Kramaric, T.P. (2018). “The Influence of Industry Characteristics and Dynamic Capabilities on Firms’ Profitability”, International Journal of Financial Studies. PP. 3-19.
Kachouie, R., Mavondo, F. & Sands, S. (2018). “Dynamic marketing capabilities view on creating market change”, European Journal of Marketing, https://doi.org/10.1108/EJM-10-2016-0588 Permanent link to this document: https://doi.org/10.1108/EJM-10-2016-0588.
Teece, D.J., Pisano, G. & Shuen, A. (1997), “Dynamic capabilities and strategic management”, Strategic Management Journal, Vol.18No.7, PP.509-533.
Vincenzo-Esposito, V., Laura, T. & Silvano, A. (2010). “Handbook of Partial Least Squares available at Springer Handbooks of Computational Statistics”, PP. 47-82, Doi:10.1007/978-3-540-3282.