ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تقویت کار تیمی برپایه فعالیت های ورزشی در سنین پایه
الموضوعات : نوآوری در مدیریت ورزشیعلیرضا علیزاده تمیز 1 , شهریار خرازیان 2 , احسان اسداللهی 3 , امیر مقدم 4
1 - دانشجو دکتری مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - استادیار موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار
4 - استادیار مدیریت ورزشی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: کار تیمی, سنین پایه, تحلیل عاملی اکتشافی, تحلیل عاملی تاییدی, ساخت ابزار.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه تقویت کار تیمی برپایه فعالیتهای ورزشی در سنین پایه بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع معادله ساختاري بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری پژوهش در بخش مصاحبه و ساخت پرسشنامه متشکل از متخصصین و صاحبنظران علوم ورزشی و اجتماعی، جامعهشناسان علوم ورزشی و نخبگان ورزشی دارای مرتبه علمی و سابقه کار مطلوب و اعضای هیئت علمی مدیریت ورزشی آشنا به حوزه کار تیمی بود. در بخش کمی و اعتباز سنجی پرسشنامه، جامعه آماری شامل معلمان تربیتبدنی در مدارس ابتدایی و مربیان ورزشی در سنین پایه بود که در مجموع 240 پرسشنامه جمعآوری شد. برای شناسایی عوامل و دستهبندی هر سوال از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS22 و برای بررسی تحلیل عاملی تاییدی از مدلسازی معدلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SMART PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد که پرسشنامه تحقیق دارای 10 مولفه و 54 سوال است و پایایی کل پرسشنامه 0/833 به دست آمد. در مورد روایی سازه و براساس میزان روابط و سطح معناداري، تمامی سؤالها رابطۀ معناداري با عاملها داشتند و تمامی مولفهها ارتباط معناداری با تقویت کار تیمی برپایه فعالیتهای ورزشی داشتند؛ بنابراین هر 10 عامل توانستهاند پیشگوی خوبی برای پرسشنامه تحقیق باشند؛ در نتیجه اعتبار درونی و بیرونی مدل تایید شد. در نهایت میتوان نتیجهگیری کرد که براساس یافتههای به دستآمده، میتوان از پرسشنامه حاضر برای ارزیابی، شناسایی و تقویت کار تیمی برمبنای فعالیتهای ورزشی در سنین پایه استفاده نمود..
1. Soleimani k, Abodi J, Khojasteh V. Improving Students' Interest in Chemistry and Laboratory Lessons by Providing and Improving Teamwork and Practical Skills. Research in Chemistry Education. 2020; 2(3): 37-48.
2. nazariyan sr, ghourchian Ng, bagheri m, nami k. Providing a model for institutionalizing and reviewing the current status of teamwork in the General Welfare Office of Fars Province. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2021; 12(1): 53-41.
3. Logan TR. Influence of Teamwork Behaviors on Workplace Incivility as It Applies to Nurses. Creighton Journal of Interdisciplinary Leadership. 2016; 2(1): 47-53.
4. Demircan SK, editor Team Sports outside the Work, Teamwork at the Board. Academy of Management Proceedings; 2021: Academy of Management Briarcliff Manor, NY 10510
5. Goodarzi m, jalali m, goodarzi s. The Relationship between Perceived Organizational Justice and Willingness of Physical Education Faculty Members of Tehran City to Participate in Teamwork. Sport Physiology & Management Investigations. 2018; 10(1): 79-89
6. McEwan D, Zumbo BD, Eys MA, Beauchamp MR. The development and psychometric properties of the multidimensional assessment of teamwork in sport. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2018; 40(2): 60-72.
7. McEwan D, Beauchamp MR. Teamwork in sport: A theoretical and integrative review. International Review of Sport and Exercise Psychology. 2014;7(1):229-50
8. Barnicle SP, Burton D. Enhancing collegiate women’s soccer psychosocial and performance outcomes by promoting intrinsic sources of sport enjoyment. Journal of sports science & medicine. 2016; 15(4): 678.
9. Carron AV, Colman MM, Wheeler J, Stevens D. Cohesion and performance in sport: A meta analysis. Journal of sport and exercise psychology. 2002; 24(2):168-88.
10. Bruner MW, Eys MA, Beauchamp MR, Côté J. Examining the origins of team building in sport: A citation network and genealogical approach. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice. 2013; 17(1):30.
11. Collins J, Durand-Bush N. Frameworks of team processes in sport: A critical review with implications for practitioners. International Journal of Human Movement and Sports Sciences. 2015; 3(3): 46-59
12. Marks MA, Mathieu JE, Zaccaro SJ. A temporally based framework and taxonomy of team processes. Academy of management review. 2001; 26(3): 356-76
13. Rousseau V, Aubé C, Savoie A. Teamwork behaviors: A review and an integration of frameworks. Small group research. 2006;37(5):540-70
14. Ramezanian MR, Taslimi Z, Rohani Z, Medadi Nansa E. Six sigma Deployment Challenges In Sport Organizations. Sport Management and Development. 2016; 4(2):111-23.
15. Salehi M, Musavi Asl SA. Comparing the Effectiveness of Brain-Based Learning and Creative Thinking in Improving Students' Social Skills. Social Psychology Research. 2021; 11(43):35-52.
16. Gould D, Nalepa J, Mignano M. Coaching generation Z athletes. Journal of Applied Sport Psychology. 2020;32(1):104-20
17. Pan C-Y. The efficacy of an aquatic program on physical fitness and aquatic skills in children with and without autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 2011;5(1):657-65.
18. Dadgar B, Ashraf Ganjouei F, esmaeli m. Identifying effective factors in identifying student sports in a comprehensive information management system. Strategic Studies on Youth and Sports. 2022;21(55):113-30.
19. Neiri S, Safari M. Identifying barriers to interpersonal communication in sports teams based on the Delphi method. Human resource management in sports. 2016;4(2):163-77.
20. ramzaninejad r, mohammadian f. Designing a Conceptual model of basic sports development management (Case Study of Gymnastics). Sport Management and Development. 2022
21. De la Torre-Ruiz JM, Ferrón-Vílchez V, Ortiz-de-Mandojana N. Team decision making and individual satisfaction with the team. Small group research. 2014;45(2):198-216.
22. Abolmaali K, Yaghobi M. Construct and finding factors of team working leadership questionnaire in high school female students. The Journal of Modern Thoughts in Education. 2016; 11(4): 20-7.
23. Vafaei Moghadam A, Dousti M, Fakhri F, Jafari M. Obstacles to sport development in Mazandaran province schools. Journal of Sport Management and Motor Behavior. 2018;14(28):167-82
24. Masoumi F, Javaherizadeh I. The effect of teamwork on the performance of organizations. National conference of interdisciplinary research in engineering and management sciences2019.
25. Khairandish M, Khodayi A. A Comprehensive Model of Key Factors of Teamwork Effectiveness and its Measuring Scales in Organizational Context. Organizational Behaviour Studies Quarterly. 2015;4(3):60-31.
26. Khorasani A, Maleki H, Maarefvand Z. Diversity management role in improving the quality of teamwork; Reflecting the experience of working teams SAPCO. Journal of Management and Planning In Educational System. 2013;6(1):9-26.
27. Salcinovic B, Drew M, Dijkstra P, Waddington G, Serpell BG. Factors influencing team performance: What can support teams in high-performance sport learn from other industries? A systematic scoping review. Sports Medicine-Open. 2022;8(1):1-18.
28. Mohseni Chelak MH, Emami F, Ghorbani MH, Tarighi R. Development of the conceptual model of sustainable participation in student sport using Meta-synthesis techniques. Sport Management and Development. 2022; 11(3): 23-45.
29. Akbari ZK, Arif M, Farani N, Taghi M. Factors affecting the effectiveness of teamwork from the perspective of Islam. Islam and Management Research. 2018;19(97):111.
30. Sadeghi S, Zandi K, Sadeghi P. Pathology of Teamwork in the Agricultural Cooperatives of Hamadan City. Public Policy In Administration. 2017; 8(25):45-58.
31. Grafnetterova N, Aguirre HCC, Banda RM. Teamwork makes the dream work: Experiences of student-athletes in STEM with dual advising. The Journal of the National Academic Advising Association. 2021; 41(1): 47-63.