ضرورت نظام منعطف آموزش معماری در راستای پاسخگویی به چالشهای جهانی و بومی پایداری
الموضوعات :
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد مرکزی
الکلمات المفتاحية: architecture, Sustainability, پایداری, معماری, نظام منعطف آموزش, Educational Systems,
ملخص المقالة :
امروزه واژه پایداری در بسیاری از محافل علمی و حتی غیر علمی مطرح گردیده و مدارس معماری برایپاسخگویی به نگرانیهای روزافزون محیطی به دنبال راهحلهای مناسب میگردند. واین در حالیست که نوباوگیبحث پایداری، آموزش معماری پایدار را با مشکلات عدیدهای از جمله هویت مبهم، مهارتهای محدود، کمبودالگوواره های مناسب روبرو ساخته است.مقاله حاضر پس از بررسی بحرانهای زیستمحیطی، مفهوم و سابقه معماری پایدار، دو مدل آموزش پایداریو در نهایت بررسی چالشهای آموزش معماری در جهان به بررسی آموزش معماری در ایران پرداخته است. هدفاز این مطالعه ارزیابی دانشکدههای معماری ایران در راستای آموزش معماری پایدار میباشد. در نهایت این نتیجهحاصل گردید که برنامه مصوب ایستای آموزش حال حاضر معماری در ایران ظرف مناسبی برای آموزش پایدارینبوده و برنامهای منعطف و نظاممند با عنایت به هدفهای دقیق و مفید، برنامهریزی و ارزیابی که سه رکن اصلییک نظامند مورد نیاز میباشد
بحرینی، سیدحسین (1385(؛ تجـدد، فراتجـدد و پـس از آن در
شهرسازی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران
٢ -رمیزفسکی، ایجی (1379" :(طراحـی نظـامهـای آموزشـی"،
ترجمه دکتر هاشم فرددانش، انتشارات سمت، چاپ اول، تهران.
٣ -عزیزی، شـادی (1386 :(طراحی مدل آموزشی رشته معماری در
ایران (بهره گیری از تفکر سیستمی جهت افزایش میـزان
اثر بخشی)، رساله دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم
و تحقیقات؛ تهران
۴ -فیضی، محسن و مهدی خاکزند، (1386" ،(معماری منظر پایـدار
در عمل"، مجله هفت شهر، شماره 21 و 22.
۵ -گلابچی، محمود (1382” :(از آموزش سازه در رشته معماری چه
انتظاری دارید؟”، مجموعه مقالات دومین همایش آمـوزش معمـاری
(بررسی چالشها، جستجوی راهکارها)، انتظارات دانشگاه تهران، تهران
۶ -گلابچی، محمـود و محـسن وفـامهر و عباسـعلی شـاهرودی، (1382 :(
“بررسی و ارزیابی آموزش دروس فن سـاختمان در رشـته
معماری”، مجموعه مقالات دومین همایش آموزش معمـاری (بررسـی
چالش)، جستجوی راهکارها، انتشارات دانشگاه تهران، تهران
٧ -گلکار، کـوروش(1379 " : (طراحی شهری پایدار در شـهرهای
حاشیه کویر" ، مجله هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شماره 8
٨ -مشخصات کلی برنامه و سرفصل دروس کارشـناس مهنـدس معمـاری،
1377/8/24 مصوب
9- Asquith, Linday & Vellinga, Marcel (2006):
Vernacular Architecture in the Twenty- First
Century (Theory Education and practice), Tylor &
Francis Group- London & New York.
10- Kim, Jung-Jin & Rigdon, Brenda (1998):
Sustainable Architecture Module: Introduction to
Sustainable Design, college of Architecture and
Urban Planning, The University of Michigan,
Published by National Pollution Prevention Center
for High Education.
Kim, Jung-Jin & Rigdon, Brenda& Graves, Janathan
(1998): Pollution Prevention in Architecture and
Urban Planning, University of Michigan
12- Posada, David (2004): Designing Way Out of The
Box: Teaching Sustainable Design with
Technology, Department of Architecture, and
University of Oregon.
13- Stasinopoulos, Thanes N (November 2005):
Sustainable Architecture Teaching in NonSustainable, 22the conference on Passive and Low
Energy Architecture, Beirut, lob anon.
14- Williamson, T. & Radford, A. & Benneths, H.(2003)
Understanding Sustainable Architecture, London,
Spon Press.
15- WECD (1990) “Our Common Future” (the
Brundtland report), Online Available Http at :< http//
www.Brundtlandnet.com/ Brundtlandreport. htm>,
<http; //www.Brundtlandnet.com / Brundtland report.
htm>(October 2004)
16- Willis, Michael, (2006), Sustainability:” the Issue of
our Age, and a Concern for local Government”,
Public Management, NO88