نقش رسانه ها در تبیین هویت ایرانی
الموضوعات :سید محمد دادگران 1 , خدیجه ططری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
الکلمات المفتاحية: رسانههای گفتاری, نوشتاری, الکترونیک, هویت ایرانی,
ملخص المقالة :
یکی از عملکردهای رسانه ها از زمان پیدایش بشریت تا عصر نوشتاری و عصر اطلاعات فرآیند القاء، تقویت ارزشها، باورها، سنتها و معیارهای رفتاری بوده که با استناد به ابیات شاهنامۀ فردوسی - یکی از آثار ملی مکتوب ایرانیان- در این پژوهش، با تطبیق نظریۀ تطور تاریخی مارشال مک لوهان با رسانههای ارتباطی ایرانیان و تاثیر آنها در نگهدات تمدن و هویت ایرانی در سه بعد، بررسی و تحلیل شده است: 1. رسانههای گفتاری: که زبان، گفتار و گفتمان غالب در آن حائز اهمیت است. 2. رسانههای نوشتاری: که ریشههای خط و نوشتار به عنوان ابزار ارتباطی با استناد به ابیات شاهنامۀ فردوسی در دوران پادشاهیطهمورث دیوبند بررسی و تبیین شده است. 3. رسانههای الکترونیکی: با ورود رسانه های جدید الکترونیکی از جمله رادیو، تلویزیون و در نهایت اینترنت و ورود ما به عصر اطلاعات، نقش هویتهای ملی کمرنگتر میشود که ایرانیان ساکن جامعۀ اطلاعاتی در نگهداشت فرهنگ، هویت و تمدن غنی ایرانی باید تلاش کنند.