یکی از عملکردهای رسانه ها از زمان پیدایش بشریت تا عصر نوشتاری و عصر اطلاعات فرآیند القاء، تقویت ارزشها، باورها، سنتها و معیارهای رفتاری بوده که با استناد به ابیات شاهنامۀ فردوسی - یکی از آثار ملی مکتوب ایرانیان- در این پژوهش، با تطبیق نظریۀ تطور تاریخی مارشال مک ل چکیده کامل
یکی از عملکردهای رسانه ها از زمان پیدایش بشریت تا عصر نوشتاری و عصر اطلاعات فرآیند القاء، تقویت ارزشها، باورها، سنتها و معیارهای رفتاری بوده که با استناد به ابیات شاهنامۀ فردوسی - یکی از آثار ملی مکتوب ایرانیان- در این پژوهش، با تطبیق نظریۀ تطور تاریخی مارشال مک لوهان با رسانههای ارتباطی ایرانیان و تاثیر آنها در نگهدات تمدن و هویت ایرانی در سه بعد، بررسی و تحلیل شده است:
1. رسانههای گفتاری: که زبان، گفتار و گفتمان غالب در آن حائز اهمیت است.
2. رسانههای نوشتاری: که ریشههای خط و نوشتار به عنوان ابزار ارتباطی با استناد به ابیات شاهنامۀ فردوسی در دوران پادشاهیطهمورث دیوبند بررسی و تبیین شده است.
3. رسانههای الکترونیکی: با ورود رسانه های جدید الکترونیکی از جمله رادیو، تلویزیون و در نهایت اینترنت و ورود ما به عصر اطلاعات، نقش هویتهای ملی کمرنگتر میشود که ایرانیان ساکن جامعۀ اطلاعاتی در نگهداشت فرهنگ، هویت و تمدن غنی ایرانی باید تلاش کنند.
پرونده مقاله
در دهههای اخیر یکی از مهمترین، پر ابهامترین، اثرگذارترین و چالشیترین مباحث در عرصۀ علوم ارتباطات، علوم اجتماعی، اقتصاد و سیاست، عرصۀ مطالعات ارتباطات و توسعه بوده است. توسعه، نقطۀ قوت کشورهای شمال و پاشنۀ آشیل کشورهای جنوب به حساب میآید و بدین دلیل، کشاکشهای بسیار چکیده کامل
در دهههای اخیر یکی از مهمترین، پر ابهامترین، اثرگذارترین و چالشیترین مباحث در عرصۀ علوم ارتباطات، علوم اجتماعی، اقتصاد و سیاست، عرصۀ مطالعات ارتباطات و توسعه بوده است. توسعه، نقطۀ قوت کشورهای شمال و پاشنۀ آشیل کشورهای جنوب به حساب میآید و بدین دلیل، کشاکشهای بسیاری در این زمینه در تمام علوم به ویژه ارتباطات وجود دارد و این به دلیل پیوند عمیق و وابستگی دو سویۀ این دو مقوله است.
مطالعات در این زمینه به خصوص پس از جنگ جهانی دوم، مورد توجه صاحبنظران و اندیشمندان قرار گرفت. این اقبال چه در کشورهای تازه استقلال یافته، چه در کشورهای در حال توسعه و حتی در کشورهای توسعه یافته مشهود بود. یکی از دلایل گسترش این موضوع را علاوه بر اهمیت یافتن مباحث توسعه پس از ویرانیهای جنگ، در پدید آمدن تکنولوژیهای جدید ارتباطی و اهمیت فوق الادۀ آنها به خصوص در توسعۀ اقتصادی که آن زمان بیشتر مورد توجه بود، میتوان جستجو کرد.
به طور کل، اندیشمندان در نگاه به ارتباطات و توسعه دو نگرش خوشبینانه و بدبینانه را مطرح کردهاند. در دهههای 50 و 60 م-در میان صاحبنظران نوعی خوشبینی نسبت به تأثیر رسانهها در توسعه به وجود آمده بود که عمدتاً بر اساس الگوهای غربی نوسازی و با پیروی از آن ایجاد شد؛ اما پس از آن(از دهۀ 80 به بعد) به کمک تحقیقاتی که در محتوای رسانهها و حوزۀ ارتباطات بینالملل انجام شد این خوشبینی کمرنگ شد و گاه حتی به بدبینی و انتقادهای افراطی منجر شد. تا آنجا که پیرامون الگوی نوسازیلرنر که برای گذار از جامعۀ سنتی در جوامع در حال توسعه ارائه شده بود نظرات از مطلق نگری و منجی انگاشتن این الگو تا خطاب کردن آن با عناوینی چون حیلۀ امپریالیسم و تئوری توطئه متفاوت بود.
این نگرشها نه تنها توجه به نقش ارتباطات و وسایل ارتباط جمعی در توسعه را کاهش نداد، بلکه باعث رونق این مباحث نیز شد و امروز بیشتر از گذشته این مسأله مورد بررسی و تحقیق قرار میگیرد.
در این پژوهش قصد داریم ارتباطات و توسعه را از نگاه نظریۀ دانیل لرنر و الگوی نوسازی وی به بازبینی بنشینیم و ضمن مروری بر نظریات لرنر سعی کنیم قضاوتی منصفانه دربارۀ این الگو ارائه دهیم.
پرونده مقاله
جوامع غربی با دومین انقلاب صنعتی روبرو هستند، یعنی انقلاب اطلاعات. این انقلاب، که ماشین را جایگزین فکر بشر میکند، در مقایسه با انقلاب صنعتی و ماشینی قرن نوزدهم که ماشین را جایگزین کار یدی کرد، قابلیت تغییر و تحول بیشتری دارد. انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی؛ رسانههای جدیدی چکیده کامل
جوامع غربی با دومین انقلاب صنعتی روبرو هستند، یعنی انقلاب اطلاعات. این انقلاب، که ماشین را جایگزین فکر بشر میکند، در مقایسه با انقلاب صنعتی و ماشینی قرن نوزدهم که ماشین را جایگزین کار یدی کرد، قابلیت تغییر و تحول بیشتری دارد. انقلاب اطلاعاتی و ارتباطی؛ رسانههای جدیدی (مانند تلویزیونهای ماهوارهای، بازیهی کامپیوتری، دیسکهای فشرد. موسیقی، فیلم و بالخره اینترنت و محیط وب) را خلق کرده است که هر یک در ساختن دنیای ذهنی انسان معاصر نقشی خاص بر عهده دارند.
تجلی پیروزمند استفاده از رایانه نه تنها مزایایی دارد بلکه باعث شده است فعالیتهای سیستمهای رایانهای و تامین امنیت آنها در کارهای تجاری، اداری و اجتماعی اهمیت حیاتی یابند. برای مثال در بعد تجاری، اثر عملیات مالی از طریق رایانه و به شکل پرداخت از حساب بانکی ایجاد میشود. به علاوه، شرکتهای تجاری بیشماری مهمترین اسرار خود را در حافظۀ رایانه نگهداری میکنند. سیستمهای اداری پیشرفته نیز به فناوری رایانه و بانکهای داده وابستهاند. به علت همین وابستگی است که افزایش جرائم علیه سیستمهای پردازش داده طی دهۀ اخیر در بسیاری از کشورها خطری برای شرکتها، اقتصاد کشور و کل اجتماع محسوب میشود.
در سال های اخیر این خطر، فزاینده شناخته شده و باعث شکل گیری دغدغههای ملی و بینالمللی در مورد تهدید جدید که حرائم سایبر نام دارد شده است.
در این نوشتار سعی بر این است تا به تبیین مفهوم و ماهیت جرم سایبر، شناسایی مشخصههای این جرم، انواع مختلف آن، ارائه الگوهای پیشگیری بینالمللی و مبارزه با این جرم از طریق بررسیهای علمی و حقوقی موجود در سطح ملی و بینالمللی، مسیری در جهت برخورد با این معضلات، مشکلات و نواقص موجود در قوانین کشوری فراهم آید، با توجه به وسعت مباحث مرتبط با جرائم سایبر به صورت شناخت موضوعات کلی، ارائه و یادآوری شود. امید است این نوشتار دستمایهای باشد برای مسئولان و صاحب نظران تا نسبت به این مهم در سیاست گذاریها، قانون گذاریها و امور اجرایی مربوطه توجه ویژهای مبذول کنند.
پرونده مقاله
سیاست گذاری و تصمیمگیری از مهمترین اقدامات مدیریت در هر سازمان محسوب میشود.سازمان رسانۀ خبری وظیفۀ تولید و توزیع پیام و از جمله اخبار را بر عهده داد. رسانههای جمعی نقش مهمی در آگاهی حادثه دیدگان و سازمانهای امدادی به منظور واکنش مناسب با بحران جاری و آتی ایفاء میک چکیده کامل
سیاست گذاری و تصمیمگیری از مهمترین اقدامات مدیریت در هر سازمان محسوب میشود.سازمان رسانۀ خبری وظیفۀ تولید و توزیع پیام و از جمله اخبار را بر عهده داد. رسانههای جمعی نقش مهمی در آگاهی حادثه دیدگان و سازمانهای امدادی به منظور واکنش مناسب با بحران جاری و آتی ایفاء میکنند.
سازمان رسانه در صورتی میتواند یک عامل اثر بخش برای کنترل و مهار پیامدهای مخرب فجایع و بحرانهای طبیعی باشد که مدیریت آن تابع برنامهریزی، انعطاف پذیری و تصمیمگیری اطمینان بخش باشد به طوری که:
- فرآیند تولید و توزیع اخبار توسط سازمان رسانه با شرایط متغیر بحران، منطبق شود.
- تصمیم گییریهای خبری بر اساس حداکثر آگاهی مدیران سازمان رسانه از نیازهای خبری حتدثه دیدگان باشد.
- ماموریتهای خبری طبق برنامههای اقتضایی از یک سو و اصول خبر رسانی از سوی دیگر اجرا شود.
-تعیین اهداف و آگاهی از محدودیتها و امکانات سازمانی از الزامات سیاستگذاری خبری است.
پرونده مقاله
آغاز هزارۀ سوم و انقلاب اطلاعات و دانش، نگرش جنسیتی و محدود ساختن حضور بر اساس جنسیت در فضای تعاملی، جامعۀ بشری را با چالش مواجه کرده است. رابطۀ کامپیوتری بین انسانها روز به روز فراگیرتر میشود. کامپیوترها روز به روز از طریق شبکههای محلی، جهانی و نیز از طریق فناوری ب چکیده کامل
آغاز هزارۀ سوم و انقلاب اطلاعات و دانش، نگرش جنسیتی و محدود ساختن حضور بر اساس جنسیت در فضای تعاملی، جامعۀ بشری را با چالش مواجه کرده است. رابطۀ کامپیوتری بین انسانها روز به روز فراگیرتر میشود. کامپیوترها روز به روز از طریق شبکههای محلی، جهانی و نیز از طریق فناوری بیسیم به یکدیگر پیوند میخورند. فناوریهای کامپیوتری امکان تعامل انسان-ماشین را به شکلی کاملاً جدید، بدیع و مهمتر از آن، امکان تعامل انسان-انسان در فضایی مجازی را فراهم میکنند.
زنان ایرانی نیز بر اساس آمارهای موجود روز به روز استقبال بیشتری از فرصتهای ارتباطی موجود در این فضا میکندد که این امر میتواند به رشد و توسعۀ آنان کمک کند؛ اما با این حال نباید از چالشهای موجود در فضای مجازی برای زنان غافل بود. در این پژوهش، چالشها و آسیبهای تعامل اجتماعی زنان در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفته است. روش مطالعه توصیفی مبتنی بر پیمایش است به این معنا که تعداد 102 نفر از زنان فعال در فضای مجازی به عنوان نمونه انتخاب شدند و ازطریق پرسشنامه، نظرهای آنان جمع آوری شد. با توجه به یافتههای تحقیق مشخص میشود که علاوه بر فرصتهای موجود در اینترنت، تهدیدهایی نیز در این فضا برای زنان وجود دارد که لازم است اطلاع رسانی و آموزشهای کافی در این زمینه صورت گیرد.
پرونده مقاله
انسانها در غالب جوامع انسانی، درگیر تولید و مبادلۀ اطلاعات، معنابخشی و محتوای نمادینی هستند که منجر به تحولات ارتباطی بسیار عمیق و گسترده در تمامی جوامع بشری شده است. ارتباط و تحولات ارتباطی را میتوان در قالب اندیشههای مدرنیسم و پست مدرنیسم صورت بندی کرد. دیدگاه مدرن چکیده کامل
انسانها در غالب جوامع انسانی، درگیر تولید و مبادلۀ اطلاعات، معنابخشی و محتوای نمادینی هستند که منجر به تحولات ارتباطی بسیار عمیق و گسترده در تمامی جوامع بشری شده است. ارتباط و تحولات ارتباطی را میتوان در قالب اندیشههای مدرنیسم و پست مدرنیسم صورت بندی کرد. دیدگاه مدرن به طور عمده نگاهی مثبت به تحولات ارتباطی دارد و آن را بر پایۀ توسعه و تکامل میداند. در حالی که دیدگاه پست مدرن نظر مساعدی به این تحولات نشان نمیدهد و هیچ باوری به توسعه و تکامل ندارد. در این چهارچوب، دو دسته از متفکرن را میتوان از هم تفکیک نمود؛ پژوهشگرانی که دوران تحولات ارتباطی کنونی را موجب پیدایش جامعهای نوین و متمایز از جوامع پیشین میدانند و از آن به جامعۀ پست مدرن یاد میکنند و کسانی که اهمیت تحولات ارتباطات و اطلاعات را در دوران کنونی تصدیق میکنند؛ ولی معتقدند که عصر حاضر تداوم عصر مدرن است و چیزی به نام پست مدرن به معنای گسست رادیکال از مدرنیسم، فاقد معناست.
پرونده مقاله
یکی از مهمترین زیربناهای ساختار ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر، بر عهدۀ رسانههاست. روابط میان (دولت-ملتها) در هیچ مقطعی از تاریخ به اندازۀ دوران معاصر، نبوده است.
رسانهها از یکسو با انعکاس اخبار و اطلاعات میان اجزای سازندۀ عرصۀ عمومی و با افزایش سطح آگاهی عمومی مبا چکیده کامل
یکی از مهمترین زیربناهای ساختار ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر، بر عهدۀ رسانههاست. روابط میان (دولت-ملتها) در هیچ مقطعی از تاریخ به اندازۀ دوران معاصر، نبوده است.
رسانهها از یکسو با انعکاس اخبار و اطلاعات میان اجزای سازندۀ عرصۀ عمومی و با افزایش سطح آگاهی عمومی مبادرت به مهندسی افکار عمومی میکنند و از دیگر سو با جمعآوری و انعکاس نظرات، انتقادات و عقاید مردم و مسئولان، ارتباط میان حکومت کنندگان (دولت) و حکومت شوندگان (مردم) را برقرار میسازند.
دستیابی به میزان اثربخشی تلویزیون در افزایش حضور مردم در انتخابات، دستیابی به میزان نقش سیما در شفافتر کردن دیدگاههای نامزدها و گروههای سیاسی، شناسایی نقش و عملکرد سیما در ترغیب و افزایش مشارکت و نشاط سیاسی جامعه در انتخابات و ایجاد شور انتخاباتی از اهداف مورد نظر در این تحقیق است.
پژوهش پیش رو به روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمعاوری اطلاعات نیز پرسشنامه است.
جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد رشتۀ تحقیق در ارتباطات دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تشکیل میدهند.
نمونه گیری در این پژوهش به روش تمام شمارشی (در دسترس) است که از 193 دانشجوی ورودی سالهای 1387 و 1388 تعداد 170 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند.
پرونده مقاله
رسانه های سنتی از جمله تلویزیون و همچنین رسانه های نوین مانند اینترنت (سایتها و بلاگها) نه تنها منعکس کنندۀ اتفاقاتی هستند که در جهان پیرامون رخ میدهد بلکه در امور دینی نیز میتوانند یکی از مهمترین و اثربخشترین رسانهها باشند. گردانندگان یک رسانۀ دینی باید خودشان چکیده کامل
رسانه های سنتی از جمله تلویزیون و همچنین رسانه های نوین مانند اینترنت (سایتها و بلاگها) نه تنها منعکس کنندۀ اتفاقاتی هستند که در جهان پیرامون رخ میدهد بلکه در امور دینی نیز میتوانند یکی از مهمترین و اثربخشترین رسانهها باشند. گردانندگان یک رسانۀ دینی باید خودشان را در مقبل خداوند مسئول بدانند و رساندن پیامهای او را- به عنوان یک پیامبر و پیامآور-وظیفۀ خود بدانند.
مقالۀ حاضر تلاشی است پیرامون بررسی زسانههای سنتی و دیجیتال در حوزۀ دین و پیشرفت این وسایل بر اشاعۀ دین. برای رسیدن به این هدف در ابتدا به تعریف دین و رسانۀ دینی پرداخته شده و رسان. دینی در جامعۀ اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه به رسانۀ سنتی مانند تلویزیون پرداخته شده است تلویزیون دینی، تأثیرات مثبت و منفی مناسک دینی از تلویزیون، برنامههای تلویزیونهای دینی در کشورهای مسلمان، طروق مخاطب شناسی و در پایان این بخش تلویزیون از دیدگاه نظریه پردازان مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش بعدی به رسانۀ نوینی مانند اینترنت توجه شده است: اینترنت دینی، محتوای وبلاگها و سایتهای مذهبی در ایران مورد توجه قرار گرفته، فرق آنلاین دین و دین آنلاین ذکر شده، عبادت آتلاین مورد بررسی قرار گرفته و در پایان این بخش نیز برای به تحلیل دین انلاین از دیدگاه نظریهپردازان پرداخته شده است.
در خاتمه پیشنهادهایی نیز برای پخش بهتر برنامههای دینی ارائه شده است.
پرونده مقاله
عملیات روانی از دو بخش عملی و نظری تشکیل شده است. در بیشتر مراکز علمی، نظامی و غیر نظامی به بخشهای نظری عملیات روانی توجه و سعی شده بر اساس علوم ارتباطات و روانشناسی هر روز به غنای آن افزوده شود. این امر در حوزۀ نظریه پردازی و تحلیل عملیات روانی انجام میگیرد؛ اما از چکیده کامل
عملیات روانی از دو بخش عملی و نظری تشکیل شده است. در بیشتر مراکز علمی، نظامی و غیر نظامی به بخشهای نظری عملیات روانی توجه و سعی شده بر اساس علوم ارتباطات و روانشناسی هر روز به غنای آن افزوده شود. این امر در حوزۀ نظریه پردازی و تحلیل عملیات روانی انجام میگیرد؛ اما از لحاظ عملی این حاکمیتها هستند که کتولی اجرای عملیات روانی میباشند و پیوند این دو، باعث هر چه پربارتر شدن حوزههای عمل و نظر می شود. در این مقاله سعی شده ضمن تبیین عملیات روانی، نحوۀ عملیاتی سازی عملیات روانی توصیف شود.
پرونده مقاله