«نقش مؤلفههای شناختی و زیبایی شناختی سواد رسانهای در توسعه سرمایه اجتماعی در بین شهروندان تهرانی»
الموضوعات :
1 - استاد دانشگاه
الکلمات المفتاحية: توسعه نیروی انسانی, سواد رسانهای, آموزش سواد رسانهای, سرمایه اجتماعی,
ملخص المقالة :
سواد رسانهای بهعنوان یک استراتژی، پسازآنکه بهعنوان یک ضرورت جهت ترویج در کشور بهمنظور بهرهمندی مفید و مؤثر از رسانهها و کاهش عوارض مخرب آن شناخته شد و پشتوانه یک اجماع علمی را کسب نمود میبایست در کشور اجرائی گردد. بر همین اساس میبایست نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کرد. برخی از دولتها در دنیا این موضوع را در مباحث مختلف خود گنجانده و این مهم را پذیرفتهاند که مردم و شهروندان نیاز دارند نسبت به رسانهها یکسری اطلاعات کسب کرده و سواد و آگاهی لازم را برای استفاده از آنها کسب و سپس به آنها رجوع کنند. به همین انگیزه و با ایجاد تفکر انتقادی و شکلگیری فضاهای شکبرانگیز در حوزه رسانه بود که به این مقوله نگاه خاصی بخشیده شد. هچنین نتیجه تحقیق نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین بعد زیباشناختی سواد رسانهای و سرمایه اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد زیباشناختی سواد رسانهای، سرمایه اجتماعی فرد نیز افزایش مییابد. بعد زیباییشناسی است که به توانایی درک و شناخت مفاهیم رسانهای از دیدگاه هنری اشاره دارد و این به هنر و مهارت رسانهها در تولید پیام در ابعاد زیباییشناسی بستگی دارد که درست مانند سبک هنری منحصربهفرد یک نویسنده عمل میکند. دستیابی به مهارت سواد رسانهای از طریق رسانهها کمک شایانی به پیوند اجتماعی مخاطبان با رسانههای جمعی میکند؛ و باعث تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی رسانهها نزد مخاطبان و افکار جمعی میگردد.
_||_