«نقش مؤلفههای شناختی و زیبایی شناختی سواد رسانهای در توسعه سرمایه اجتماعی در بین شهروندان تهرانی»
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - استاد دانشگاه
کلید واژه: توسعه نیروی انسانی, سواد رسانهای, آموزش سواد رسانهای, سرمایه اجتماعی,
چکیده مقاله :
سواد رسانهای بهعنوان یک استراتژی، پسازآنکه بهعنوان یک ضرورت جهت ترویج در کشور بهمنظور بهرهمندی مفید و مؤثر از رسانهها و کاهش عوارض مخرب آن شناخته شد و پشتوانه یک اجماع علمی را کسب نمود میبایست در کشور اجرائی گردد. بر همین اساس میبایست نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کرد. برخی از دولتها در دنیا این موضوع را در مباحث مختلف خود گنجانده و این مهم را پذیرفتهاند که مردم و شهروندان نیاز دارند نسبت به رسانهها یکسری اطلاعات کسب کرده و سواد و آگاهی لازم را برای استفاده از آنها کسب و سپس به آنها رجوع کنند. به همین انگیزه و با ایجاد تفکر انتقادی و شکلگیری فضاهای شکبرانگیز در حوزه رسانه بود که به این مقوله نگاه خاصی بخشیده شد. هچنین نتیجه تحقیق نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین بعد زیباشناختی سواد رسانهای و سرمایه اجتماعی وجود دارد یعنی با بالا رفتن بعد زیباشناختی سواد رسانهای، سرمایه اجتماعی فرد نیز افزایش مییابد. بعد زیباییشناسی است که به توانایی درک و شناخت مفاهیم رسانهای از دیدگاه هنری اشاره دارد و این به هنر و مهارت رسانهها در تولید پیام در ابعاد زیباییشناسی بستگی دارد که درست مانند سبک هنری منحصربهفرد یک نویسنده عمل میکند. دستیابی به مهارت سواد رسانهای از طریق رسانهها کمک شایانی به پیوند اجتماعی مخاطبان با رسانههای جمعی میکند؛ و باعث تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی رسانهها نزد مخاطبان و افکار جمعی میگردد.
Media literacy as a strategy has to be implemented in the country after it has become known as a necessity for promotion in the country in order to benefit from the effective and effective use of the media and reduce its destructive effects, and it should support a scientific consensus. Therefore, it was necessary to take action. Some governments in the world have included this issue in their various topics and accepted the importance that citizens and citizens need to obtain from the media a lot of information and to obtain the necessary literacy and knowledge for their use and then to refer to them. This was the motive for critical thinking and the formation of sprawling spaces in the media field, which gave a special look to this issue. Also, the result of the research showed that there is a direct and significant relationship between the aesthetic dimension of media literacy and social capital, that with the aesthetic dimension of media literacy, the social capital of the individual also increases. After that, aesthetics refers to the ability to understand media concepts from an artistic point of view, and this depends on the art and skill of the media in producing the message in the dimensions of aesthetics, which works just like the artist's unique artistic style. Achieving literacy skills through the media can help to connect the audience with the mass media, and it strengthens the trust and social capital of the media to audiences and collective minds.
_||_