طراحی مدل بانکداری شرکتی پویا و استفاده از آن در بازاریابی اجتماعی با تکیه بر فناوریهای نوین بانکی
الموضوعات :مجتبی بیات 1 , احمد سرداری 2 , ناصر آزاد 3 , عبداله نعامی 4
1 - دانشجوی دکترا- دانشکاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران ایران،
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران جنوب، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران جنوب، تهران، ایران،
الکلمات المفتاحية: فناوریهای نوین بانکی, پویا, مدل, بانکداری شرکتی, بازاریابی اجتماعی,
ملخص المقالة :
امروزه صنعت بانکداری و توجه به نیاز مشتریان بخشهای مختلف یکی از استراتژیهای بانکهای بین المللی مانند مریلینچ، سیتیگروپ و اچ اسبیسی قرار گرفته است، در این راستا توجه به تأمین نیازهای مالی و بانکی شرکتها را در قالب خدمات و محصولات قابل ارائه به بهترین، سریعترین و دقیقترین شکل ممکن مقدور میسازد، تا زمینههای رُشد مشتریان شرکتی فراهم شده و از این طریق بانک منابع بیشتری نیز جذب کند. به دلیل مشابهت خدمات بانکی و نرخ تسهیلات و سود سپردههای بانکی برای مشتریان بانکها، وفادارسازی مشتریان بهویژه مشتریان شرکتی، توجه به بازاریابی اجتماعی در کنار بانکداری شرکتی را طلب مینماید. در این پژوهش با توجه به پژوهشهای پیشین که از ابتدای سال 2021 در پایگاه ساینس دایرکت وجود داشت، با استفاده از روش متاسنتر که ترکیبی از پژوهش پیشین و نظر خُبرگان در حوزه بانکداری شرکتی و بازاریابی اجتماعی بود، به صورت کیفی به تببین مدل بانکداری شرکتی پویا با تکیه بر فناوریهای نوین بانکی پرداخته شد.نهایتاً مدل در چهار بُعد و پانزده مولفه طراحی گردید که به ترتیب عوامل تکنولوژیکی، عوامل مسئولیت اجتماعی شرکتی، عوامل خارج از کنترل بانک، و نهایتاً شیوههای نوین بانکداری دارای اهمیت بودند، باتوجه به خاصیت پویایی مدل، بانکها باید پانزده مولفه شامل تکنولوژی مالی، وامدهی تکنولوژی مالی، تأمین سرمایه جمعی، عوامل فرهنگی، عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، بازاریابی سبز، افشای محتوای مالی با رعایت قانونگذاری، عدالت در پرداخت تسهیلات بانکی به شرکتها، توجه به بانکداری سایهای، بانکداری غیر حضوری، بانکداری باز، بانکداری دیجیتال و بانکداری غیر متمرکز مورد توجه قرار گرفت.
_||_