تبیین معضلات قوه مجریه در پرتو نظریه منشوری در سازمانهای دولتی ایران
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتافشین آریایی 1 , محمد ضیاالدینی 2 , ملیکه بهشتی فر 3
1 - 2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران. af4890@yahoo.com
2 - استادیارگروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، یران (نویسنده مسؤول).mziaaddini@yahoo.com
3 - دانشیار گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران، رایانامه: m.beheshtifar@yahoo.com
الکلمات المفتاحية: معضلات قوه مجریه, نظریه منشوری, سازمانهای دولتی,
ملخص المقالة :
زمینه: دولتها در پرتو نظریه منشوری باید بتوانند وظایف خود را به خوبی تفکیک ولی ساختارها را با دقت زیادی منسجم کنند تا برای توسعه و پیشرفت کشورها با معضلات کمتری مواجه شوند. شناخت و توصیف معضلات قوه مجریه، زمینه مناسب را برای شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدها ایجاد کرده و به مدیران ارشد سازمانهای دولتی کمک میکند تا با تصمیمگیری مناسب، گامهای مؤثری در جهت توسعه کشور بردارند. هدف: هدف از ارائه این تحقیق، تبیین معضلات قوه مجریه در پرتو نظریه منشوری است. روش تحقیق: تحقیق حاضر از جنبه هدف، توسعهای ـ کاربردی بوده و دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته با 19 نفر از خبرگان سازمانهای دولتی ایران جمعآوری و با روش تحلیل محتوا، تحلیل شدند و در نهایت همه ابعاد و مؤلفههای بهدستآمده با تکنیک دلفی فازی تحلیل و تأیید شدند. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد ازنظر خبرگان معضلات قوه مجریه در پرتو نظریه منشوری شامل ابعاد پنجگانه وجود ساختار نامناسب، نظارت نامناسب، نبود قوانین منسجم، وجود سازوکارهای سیاسی نامناسب، نادیده گرفتن ارزشها و 32 مؤلفه مربوطه است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که دولت در راستای تفکیک وظایف و انسجام ساختارها؛ با معضلات عدیده و پیچیدهای روبروست لذا به مدیران هیات دولت پیشنهاد میشود. کشورِ توسط نظامی هدایت شود که رهبران آن به حاکمیت قانون، پاسخگویی، شفافیت، و حق بهرهگیری از حقوق انسانی و مدنی توجه نموده تا ساختار نامناسب کنونی تغییر و اصلاح گردد و در جهت حل مشکلات اجتماعی کارمندان و مدیران با تعامل و همکاری ترکیب گونه و چندجانبه که منجر به توانمندی و تحول و خلاقیت تیمی منجر به حاکمیت قوانین منسجم بجای نبود قوانین منسجم در حال حاضر گردد. همچنین بهبود کیفیت فعالیتها که یکی از راههای پاسخگویی به الزامات محیطی است و از طریق ارزیابی و پاداشدهی مناسب مشخص میگردد نظارت نامناسب را اصلاح مینماید.وجود سازوکارهای سیاسی نامناسب معضل دیگری است که در این رابطه نیاز است مدیران دولتی با بصیرت سیاسی و بهبود عملکرد منابع انسانی منجر به پیادهسازی و اجرای سیاستهای درست در کشور شوند با سپردن مسئولیت به مدیران بر اساس ویژگیهای شخصیتی و متناسب با شغل چه در سیاستهای پیشگیرانه و چه در زمان بحران از طریق ارزشهای اخلاقی و ارتباطات باعث توجه بیشتر به ارزشها گردیده و از نادیده گرفتن ارزشها جلوگیری به عمل میآید.
آذر.عادل، ره پیک. سیامک، طلایی نیک. رضا، (1396)، الگوی راهبردی تعامل مجلس و دولت در جمهوری اسلامی ایران، مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، سال اول، شماره 2، 45-69.
حافظ نیا، محمدرضا، کاویانی راد، مراد (1393)، فلسفه جغرافیایی سیاسی، تهران، انتشارات پژوهشکده، مطالعات راهبردی.
حسین زاده، حامد، محمد زاده. علی، (1398)، بررسی تأثیر کیفیت حکمرانی بر بهبود شاخصهای سلامت اجتماعی، نشریه فرهنگ و ارتقای سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، سال 3، شماره 1، 76- 98.
داناییفرد، حسن، الوانی، سبد مهدی (1386)، "نقدی بر منطق عقلی جدید و آثار آن بر نظریههای سازمانی". فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 11، شماره3، پاییز86، 107- 135.
عزبدفتر، آسیه و رجبی فرجاد، حاجیه ( 1398 ). تأثیرحکمرانی خوب بر سلامت سازمانی با توجه به نقش میانجی رفتار سیاسی. چشم اندازمدیریت دولتی، (1)10، 169-141.
طباطبایی مو تمنی، منوچهر، (1386). حقوق اداری، چ13، تهران، انتشارات سمت.
قاضی، ابوالفضل، (1383). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، چ12، تهران، نشر میزان.
قلی پور، آرین (1384). حکمرانی خوب و الگوی مناسب دولت، تهران: مرکز پژوهش استراتژیک.
عباسی لاهیجی، بیژن، (1388). مبانی حقوق اساسی، تهران، انتشارات جنگل.
محمد زاده، پرویز، متوسلی، محمود، بهشتی، محمدباقر (1398). بررسی تأثیر خلاقیت بر توسعه اقتصادی در ایران، سال24، شماره 78، 61 - 91.
میر محمدی. سید محمد، (1378)، مطالعه تطبیقی نظام های نظارتی، مطالعات مدیریت، 63-84.
میرمحمدی. سید محمد، الوانی. سید مهدی، قربانی زاده. وجه الله، زینلی. حامد، (1394)، الگوی روابط بین نهاد حاکمیتی در نظام جمهوری اسلامی ایران، پژوهش های مدیریت ایران، ذوره 19، شماره 2، 183-205
_||_Abu Karim M. (2016). DEMOCRACY, PARTY POLITICS AND GOOD GOVERNANCE: The Role of Electoral Management Bodies in Nigeria: International Journal of Public Administration and Management Research (IJPAMR), Vol. 3, No 3. Website: http://www. rcmss. com. ISSN: 2350-2231 (Online) ISSN: 2346-7215 (Print)
Acemoglu, D. , Garcia-Jimeno, C. & Robinson, J. A. (2013). “State Capacity and Development; A Network Approach”. NBER, Working Paper, No. 19813
Asaduzzaman1, M. & Virtanen, P. (2016). “Governance Theories and Models”. https:// www. researchgate. Net / publication/308911311.
Azeez A. (2009). Contesting “good governance” in Nigeria: Legitimacy and accountability perspective.Journal of Social. science; 21(3): 217-224.
Bateni I, Yazdanshenas M. (2006). A look at the process of developing e-government and its challenges. Islamic Law Magazine; 9(36): 59-94Bradley.
Biswas. Rathin, Jana. Arnab, Arya. Kavi, Ramamritham. Krithi, (2018), A good-governance framework for urban management, Journal of Urban Management, 1-12. https://doi. org/10. 1016/j. jum. 2018. 12. 009.
Biswas (2019). A good-governance framework for urban management. Journal of Urban Management 8, pp. 225–236.
Dadgar, Yadollah, & Nazari, Rouhollah (2012). The impact of economic growth and good governance on misery index in Iranian economy. Springer Science, Eur J Law Econ, DOI 10.1007/s10657-012-9327-2.
Dekker, K & Kempen, R, (2004), “Urban Governance within the Big Cities Policy”, Journal of Cities, Vol. 21, No. 2.
Ekundayo, W. J. (2017). “Good Governance Theory and the Quest for Good Governance in Nigeria”. International Journal of Humanities and Social Science, (7)5, 154161.
Fazeli M, Jalili M. (2013). Explaining the level of corruption: A comparative study of the effect of governance and good governance. Quarterly Journal of Social and Cultural Strategy; 2(5): 7-40.
Fred. W. Riggs inGiovanni Sartori,Social Scinence Concepts: A System Analysis, Beverly Hilld:sage publications,1984.
Graham J., Amos B., Plumptre T (2003), Principles for good governance in the 21st century, Policy brief No. 15, Institute on Governance.
Kisingo. Alex, Rollins. Rick, Murray. Grant, Dearden. Phil, Clarke. Marlea, (2016), Evaluating ‘good governance’: The development of a quantitative tool in the Greater Serengeti Ecosystem, Journal of Environmental Management 181, 749-755.
Lockwood, M. 2010. Good governance for terrestrial protected areas: a framework, principles and performance outcomes. Journal of Environmental Management 91(3):754–766.
Mollick, A., & Vianna, A, V.(2018). “Government Size and Openness: Evidence from the Commodity Boom in Latin America”. Resources Policy, (59), 318-328.
Ng obo, Paul & Fouda, Maurice (2012). Goodgovernance Good for Business? a Cross-National Analysis of Firms in African Countries. Journal of World Business, 47(3), Pp.435-449.
Olakunle.Osunyikanmi Pius (2019). Good Governance and National Development: Nigeria in Perspective. World Journal of Social Science Research, 6 (1).
Perez-Perez, M, Serrano Bedia, A. M. Concepcion Lopez-Fernandez, M, GarcíaPiqueres, G. (2018). "Research opportunities on manufacturing flexibility domain: A review and theory-based research agenda", Journal of Manufacturing Systems, 48 (1), 9–20.
Sajid, I. (2017). The impact of Civil Society Organazation on good Governance, Scientific Journal of Management and Social Sciences, Volume 1, ISSU1. PP,2-10.
Taye Demissie Beshi and Ranvinderjit Kaur (2019). Public Trust in Local Government: Explaining the Role of Good Governance Practices. Public Organization Review, pp. 1-14.
Wikner, J & Backstrand, J. (2018). "Triadic perspective on customization and supplier interaction in customer-driven manufacturing", Production & Manufacturing Research, 6(1), 3-25.
Yousaf. Momna, Ihsan. Fareeha, Ellahi. Abida, (2015), Exploring the impact of good governance on citizens' trust in Pakistan, Government Information Quarterly xxx (2015).