رابطه ی فرهنگ سازمانی و تمایل به کارآفرینی (مورد مطالعه: شرکت لعابیران زرقان)
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتسعیده نیک فرجام 1 , نادر نادری 2 , بیژن رضایی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد, گروه مدیریت کارآفرینی, دانشگاه رازی, کرمانشاه, ایرانmansoorstar.ofsky@gmail.com
2 - استادیار, گروه مدیریت کارآفرینی, دانشگاه رازی, کرمانشاه, ایران
3 - استادیار, گروه مدیریت کارآفرینی, دانشگاه رازی, کرمانشاه, ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, تمایل به کارآفرینی, ریسک پذیری و کانون کنترل,
ملخص المقالة :
امروزه سازمان ها می توانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و با اجرای طرح کارآفرینانه برر ربارا ی منعطر و نوآور و فرصت گرا فائق آیند، بنابراین برای غلاه بر مشکلات و تهدیدهایی که متوجه سازمان های امروزی است، تنها یک راه حل کار ساز است و آن هم ایجاد بستر فرهنگ کارآفرینی در سازمان م-ی باشد. مطالعات و پژوهش های بالی یک رابطه مثات و بوی بین فرهنگ سازمانی و تمایل به کارآفرینی را تایید می کند, لذا به دلیر ل اهمیر ت ایر ن موضرو هدف از این مقاله بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های تمایل به کارآفرینی در شرکت لعابیران زربان پرداختره ایم. روش پژوهش حاضر توصیفی از نو هماستگی می باشد. جامعه ی آمرار ی در ایر ن پر ژوهش را کارکنران شررکت ) n= که بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ) 86 N= لعابیران زربان )بدون در نظر گرفتن بخش تولید( )) 107 نفرانتخاب گردید. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشرنامه ی اسرتاندارد کرارآفر ینی و فرهنرگ سرازما نی )کره برا تج یر ه و spss آلفای 38 % و 66 % پایایی تایید شد( استفاده گردید. داده های جمع آوری شرده برا اسرتفاده از نررم افر ار تحلیل شده اند. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین فرهنگ سازمانی و برخی از مولفه های تمایر ل بره کرارآفر ینی )ریسک پذیری متعادل، کانون کنترل، سلاست فکر، عملگرایی و رویا پردازی( رابطه ی مثارت و معنرا دار و برا مولفره تحمل ابهام رابطه ی منفی و معنادار وجود دارد اما نتایج با دست آمده عدم وجود رابطه بین فرهنگ سازمانی با برخر ی دیگر از مولفه های تمایل به کارآفرینی )نیاز به موفقیت و چالش طلای( را نشان می دهد.
Boroomand,Z. (2010) , Improvement of
organization ,Publications: forest,p.129 .
Zarei,M. (2009) , Ways to change the corporate
culture, Published: knowledge management,
pp.117-120.
Histrich,R;Piters,M. (2002) , Entrepreneurship,
translation: Faizbaghsh, A.R;Taghiyaree,H,R.
Tehran: Sharif University of Technology,
Institute of Scientific Publications,p.10.
Pakdel,S. (2007) , Explain the characteristics of
an effective organizational culture
institutionalize management system,p.95.
Nasree,GH; Bahrameezadeh,B. (2013) , Social
factors in the development of
entrepreneurship,pp.3-4.
Karbasee,A. (2013) , Characteristics of
entrepreneurs.
Conti, Liacodrina, gobar, Manuela rozalia and
stefanescu, Daniela (2012). Hofsted,scultural
dimension andstudents, ability to develop an
entrepreneurial spirint,P.5553.
tsui,anne s.zhixue,
zhang.wang,hui.xin,Katherine r and
wu,Joshua b (2006).unpacking the relationship
between CEO leadership behavior and
organizational culture. P114.
Pheyesey.CDiana,OrganizationalBehavior:Conc
epts,Controversies and Application,Englwood
v cliffs,Prince Hall,1996. P67
gupta,vipin.macmillan,ian c and suriegita (2004.)
entrepreneurial leadership: developing and
measuring a cross-cultural construct, P.244.
wood,matthew s. (2011) ,a process model of
academic entrepreneurship,P.153.
Moradi,H. (2006) , organizational
Entrepreneurship, PP.46-48