رابطه ی فرهنگ سازمانی و تمایل به کارآفرینی (مورد مطالعه: شرکت لعابیران زرقان)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتسعیده نیک فرجام 1 , نادر نادری 2 , بیژن رضایی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد, گروه مدیریت کارآفرینی, دانشگاه رازی, کرمانشاه, ایرانmansoorstar.ofsky@gmail.com
2 - استادیار, گروه مدیریت کارآفرینی, دانشگاه رازی, کرمانشاه, ایران
3 - استادیار, گروه مدیریت کارآفرینی, دانشگاه رازی, کرمانشاه, ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, تمایل به کارآفرینی, ریسک پذیری و کانون کنترل,
چکیده مقاله :
امروزه سازمان ها می توانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و با اجرای طرح کارآفرینانه برر ربارا ی منعطر و نوآور و فرصت گرا فائق آیند، بنابراین برای غلاه بر مشکلات و تهدیدهایی که متوجه سازمان های امروزی است، تنها یک راه حل کار ساز است و آن هم ایجاد بستر فرهنگ کارآفرینی در سازمان م-ی باشد. مطالعات و پژوهش های بالی یک رابطه مثات و بوی بین فرهنگ سازمانی و تمایل به کارآفرینی را تایید می کند, لذا به دلیر ل اهمیر ت ایر ن موضرو هدف از این مقاله بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های تمایل به کارآفرینی در شرکت لعابیران زربان پرداختره ایم. روش پژوهش حاضر توصیفی از نو هماستگی می باشد. جامعه ی آمرار ی در ایر ن پر ژوهش را کارکنران شررکت ) n= که بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ) 86 N= لعابیران زربان )بدون در نظر گرفتن بخش تولید( )) 107 نفرانتخاب گردید. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشرنامه ی اسرتاندارد کرارآفر ینی و فرهنرگ سرازما نی )کره برا تج یر ه و spss آلفای 38 % و 66 % پایایی تایید شد( استفاده گردید. داده های جمع آوری شرده برا اسرتفاده از نررم افر ار تحلیل شده اند. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین فرهنگ سازمانی و برخی از مولفه های تمایر ل بره کرارآفر ینی )ریسک پذیری متعادل، کانون کنترل، سلاست فکر، عملگرایی و رویا پردازی( رابطه ی مثارت و معنرا دار و برا مولفره تحمل ابهام رابطه ی منفی و معنادار وجود دارد اما نتایج با دست آمده عدم وجود رابطه بین فرهنگ سازمانی با برخر ی دیگر از مولفه های تمایل به کارآفرینی )نیاز به موفقیت و چالش طلای( را نشان می دهد.
Today,organizations can overcome witha few creative andentrepreneurspeople and entrepreneurial projectsona flexibleand innovative competitors, Soto overcome theproblems andthreats that organizations realize today whit them,only one solution is good, it iscreate context ofentrepreneurial cultureinthe organization.The purpose ofthispaper is to examinethe relationship between organizational culture whitdesire to entrepreneurial, inZarghans company, This research is descriptive- correlational.The population of thisstudy is employees(LoabiranZarghan) Regardless ofthe manufacturing sector (N=107) We usesimple random sampling(n= 86)whowas chosen by Morgan table.We use two standard questionnaires one of them is entrepreneurship with 95 questions and and other, corporate culturewith26 questions .Todetermine thereliability of this questionnaire, we usedCronbach's alphaand by83% and 66% were approved.For dataanalysis, we used the Pearson correlation coefficient .The resultssuggest, there is between organizational culture and some component of desire to entrepreneurship(Moderate risk, locus of control, clearnessof thought,pragmaticand dream)Significantpositive correlation,with component to lerance of ambiguity, there is a significant negative relationshipThe results show: thecorporate culturewithsome of components tend to entrepreneurial(Need for achievement and challenging)There is no Relationship.
Boroomand,Z. (2010) , Improvement of
organization ,Publications: forest,p.129 .
Zarei,M. (2009) , Ways to change the corporate
culture, Published: knowledge management,
pp.117-120.
Histrich,R;Piters,M. (2002) , Entrepreneurship,
translation: Faizbaghsh, A.R;Taghiyaree,H,R.
Tehran: Sharif University of Technology,
Institute of Scientific Publications,p.10.
Pakdel,S. (2007) , Explain the characteristics of
an effective organizational culture
institutionalize management system,p.95.
Nasree,GH; Bahrameezadeh,B. (2013) , Social
factors in the development of
entrepreneurship,pp.3-4.
Karbasee,A. (2013) , Characteristics of
entrepreneurs.
Conti, Liacodrina, gobar, Manuela rozalia and
stefanescu, Daniela (2012). Hofsted,scultural
dimension andstudents, ability to develop an
entrepreneurial spirint,P.5553.
tsui,anne s.zhixue,
zhang.wang,hui.xin,Katherine r and
wu,Joshua b (2006).unpacking the relationship
between CEO leadership behavior and
organizational culture. P114.
Pheyesey.CDiana,OrganizationalBehavior:Conc
epts,Controversies and Application,Englwood
v cliffs,Prince Hall,1996. P67
gupta,vipin.macmillan,ian c and suriegita (2004.)
entrepreneurial leadership: developing and
measuring a cross-cultural construct, P.244.
wood,matthew s. (2011) ,a process model of
academic entrepreneurship,P.153.
Moradi,H. (2006) , organizational
Entrepreneurship, PP.46-48