آسیبشناسی تعالی فردی معلمان، الگویی نوین در سیاست گذاری انتخاب معلم ممتاز
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریت
میثم قویدل باجگیران
1
(گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.)
مسلم چرابین
2
(گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران .)
الهام فریبرزی
3
(گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.)
احمد اکبری
4
(گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.)
الکلمات المفتاحية: معلم ممتاز, تعالی فردی, پدیدارشناسی, آسیبشناسی,
ملخص المقالة :
زمینه: امروزه انتخاب معلم ممتاز طبق ضوابط خاص و یک فرآیند اداری موردتوجه واقعشده، اما در طول سالیان اخیر با انتقادهای زیادی همراه بوده است. مسئله مهمی که در ارزیابی معلمان مورد غفلت واقعشده، توجه به خود معلمان بهعنوان افرادی که دارای ویژگیهایی منحصربهفرد هستند. یکی از مهمترین این ویژگیها تعالی فردی است. هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی تعالی فردی معلمان به عنوان الگویی در انتخاب معلم ممتاز انجامشده است. روشها: پژوهش حاضر از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی توصیفی میباشد. بدین منظور با 19 نفر از اساتید رشته علوم تربیتی مدیران و معاونان با سابقه و موفق در استان خراسان رضوی که بهصورت ملاک محور و به عنوان اطلاعرسان انتخابشدهاند، مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجام شده است. دادهها مبتنی بر راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی تحلیل گردیده است. یافتهها: تعالی فردی، پدیدهای است که میتواند در انتخاب معلم ممتاز موردتوجه قرار بگیرد. در راستای ارتقاء تعالی فردی معلمان، موانع، پیامدها و تسهیلکنندههایی شناسایی گردید. همچنین مصاحبهشوندگان به نقش مدیر مدرسه در ارتقاء تعالی فردی معلمان اشاره داشتهاند. نتیجهگیری: تعالی فردی الگوی مناسبی در انتخاب معلم ممتاز است لذا ضرورت داد موانع آن رفع و تسهیلکنندههای آن تقویت شود.
_||_