آسیبشناسی تعالی فردی معلمان، الگویی نوین در سیاست گذاری انتخاب معلم ممتاز
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتمیثم قویدل باجگیران 1 , مسلم چرابین 2 , الهام فریبرزی 3 , احمد اکبری 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران .
3 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
4 - گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران.
کلید واژه: معلم ممتاز, تعالی فردی, پدیدارشناسی, آسیبشناسی,
چکیده مقاله :
زمینه: امروزه انتخاب معلم ممتاز طبق ضوابط خاص و یک فرآیند اداری موردتوجه واقعشده، اما در طول سالیان اخیر با انتقادهای زیادی همراه بوده است. مسئله مهمی که در ارزیابی معلمان مورد غفلت واقعشده، توجه به خود معلمان بهعنوان افرادی که دارای ویژگیهایی منحصربهفرد هستند. یکی از مهمترین این ویژگیها تعالی فردی است. هدف: پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی تعالی فردی معلمان به عنوان الگویی در انتخاب معلم ممتاز انجامشده است. روشها: پژوهش حاضر از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی توصیفی میباشد. بدین منظور با 19 نفر از اساتید رشته علوم تربیتی مدیران و معاونان با سابقه و موفق در استان خراسان رضوی که بهصورت ملاک محور و به عنوان اطلاعرسان انتخابشدهاند، مصاحبه نیمه ساختاریافته، انجام شده است. دادهها مبتنی بر راهبرد هفت مرحلهای کُلایزی تحلیل گردیده است. یافتهها: تعالی فردی، پدیدهای است که میتواند در انتخاب معلم ممتاز موردتوجه قرار بگیرد. در راستای ارتقاء تعالی فردی معلمان، موانع، پیامدها و تسهیلکنندههایی شناسایی گردید. همچنین مصاحبهشوندگان به نقش مدیر مدرسه در ارتقاء تعالی فردی معلمان اشاره داشتهاند. نتیجهگیری: تعالی فردی الگوی مناسبی در انتخاب معلم ممتاز است لذا ضرورت داد موانع آن رفع و تسهیلکنندههای آن تقویت شود.
Background:Today, the selection of elite teacher in accordance with specific criteria and a thoughtful administrative process, But over the last few years there has been a lot of criticism. An important issue in the evaluation of teachers who have been neglected, Pay attention to the teachers themselves as people who have unique characteristics. One of the most important of these is personal excellence. Objective:the present study aims to pathology of Personal excellence of teachers as a model in selecting elite teachers. Methods:the present study is qualitative and dependent on the phenomenological method. For this purpose semi-structured interviews were conducted with 19 professors of educational sciences, managers and deputies with experience and success in Khorasan Razavi province, who were selected as criterion-oriented and informants. Data were analyzed based on a seven-step Colaizzi strategy. findings: Personal excellence is a phenomenon that can be considered in choosing the elite teacher. In order to promote teachers' personal excellence, obstacles, consequences and facilitators were identified. Interviewees also referred to the role of the school administrator in promoting Personal Teacher Excellence. Conclusion: Personal excellence is a good role model in choosing elite teacher Therefore, it was necessary to remove its barriers and to facilitate its facilitators.
_||_