ارائه مدل خط مشی گذاری مدیریت شبکه های اجتماعی با تاکید بر فرهنگ شهروندی
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتزمانه اباذری 1 , علی محمد مزیدی شرف آبادی 2 , شهناز هاشمی 3
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران.
2 - استادیار و عضو هیئت علمی گروه ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
3 - دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش, سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی, تهران, ایران
الکلمات المفتاحية: شبکههای اجتماعی, فرهنگ شهروندی, فناوری اطلاعات,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: پارادایم فناوری اطلاعات را میتوان چشم اندازی دانست که در آن فن آوریهای نوین اطلاعات وارتباطات و جنبشهای اجتماعی به صورت پیوستهایی بر یکدیگر تأثیر میگذارند و از یکدیگر نیز تأثیر میپذیرند که این موضوع میتواند منجر به تغییر فرهنگ شهروندی گردد. هدف از این مطالعه ارائه مدل خط مشی گذاری مدیریت شبکههای اجتماعی با تاکید بر فرهنگ شهروندی است.روش تحقیق: این تحقیق از جمله تحقیقات بنیادی است و از روش آمیخته استفاده شده است؛ که در راستای اجرای بخش کیفی از مقالات و در راستای بخش کمی از پرسشنامه بهره برده شده است.در بخش کیفی از طریق تکنیک داده بنیان و بررسی مقالات فارسی و انگلیسی بعد از سالهای 1393 و 2015 تا 2020 در راستای مولفههای تحقیق مدل نظری استخراج گردید و از طریق استفاده از نرمافزار MAXQDA به دستهبندی نظرات و کدگذاری دادهها پرداخته شد در بخش کمی هم با استفاده از روشهای آماراستنباطی و توزیع پرسشنامه به ارزیابی و ارائه مدل نهایی پرداخته شد. یافته ها: مولفههای اصول استفاده از شبکههای اجتماعی، ویژگیهای فردی، ارتباطات، مزایای به کارگیری شبکههای اجتماعی و نهایتا ویژگیهای شبکههای اجتماعی در رابطه با متغیر شبکههای اجتماعی به دست آمده است و در رابطه با فرهنگ شهروندی مولفههای رفتارهای شهروندی، ابعاد قانونی شهروندی، ابعاد فرهنگ شهروندی و توسعه فرهنگ شهروندی به دست آمده است و بر همین مبنا و کدهای به دست آمده فرضیههای تحقیق تعیین شده و نهایتا پرسشنامه مربوطه تنظیم و در بخش کمی، بین شهروندان شهر تهران به تعداد 384 نفر توزیع گردید و با استفاده از روش رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته شده است.نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که ویژگیهای افراد مبتنی بر تجربیات پیشین، سطح تحصیلات و آگاهی، ویژگیهای شخصیتی و خانوادگی و هم چنین فرهنگ استفاده از شبکههای اجتماعی تاثیر بسزایی بر فرهنگ شهروندی داشته و سایر ابعاد شبکههای اجتماعی نیز بر فرهنگ شهروندی تاثیر دارد.
بصیریان جهرمی، حسین و خانیکی، هادی (1393). سیاستگذاران ایرانی و سیاستگذاری رسانههای اجتماعی: چالش ها، الگوها و ارائه یک مدل پیشنهادی. فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی. شماره 21: 70-25.
رحمان زاده، سید علی. (1389). کارکرد شبکههای اجتماعی مجازی در عصر جهانی شدن. مطالعات راهبردی جهانی شدن، 1 (1)، 49-78.
رحمان زاده، سید علی؛ غفاری معین، زهرا. (1390). بررسی نقش رسانه ملی در توسعه ارتباطات بین فرهنگی در میان اقوام ایرانی از دیدگاه صاحبنظران. مطالعات رسانهای، 16 (2)، 233-249.
رستگار، خدیجه؛ سیدان، فریبا. (1394). سنجش رابطه بین فرهنگ شهروندی و سلامت اجتماعی شهروندان تهرانی. مطالعات ملی، 16 (1)، 85-107.
ژیانپور، مهدی؛ نیلی احمدآبادی، علیرضا؛ ناجی اصفهانی، زهرا. (1395). سنجش ضریب نفوذ تبلیغات کمیتهی فرهنگ شهروندی در شهر اصفهان. مطالعات جامعهشناختی شهری، 6 (18)، 1458-170.
علیمرادی، مرتضی. (1394). یک مطالعه کاربردی: اثر شبکههای اجتماعی بر فرهنگ شهروندی. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 1 (1)، 43-54.
فتحی، سروش؛ ثابتی، مریم. (1391). توسعۀ ساختار سازمانی شهری و گسترش فرهنگ شهروندی. مطالعات شهری، 2 (2)، 163-195.
گیوتاج، حامد؛ رحمتی، حسین. (1398). بررسی تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر امنیت اجتماعی دانشجویان ساکن در شهر جهرم. انتظام اجتماعی، 11 (1)، 55-75.
محکم کار، ایمان؛ حلاج، محمدمهدی. (1393). شبکههای اجتماعی به دنبال چه هستند؟. دانش انتظامی خراسان شمالی، 1 (2)، 87-108.
مهدوی، محمدصادق؛ عاشوری، علی. (1393). بررسی عوامل اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر ارتقاء فرهنگ شهروندی (مورد مطالعه: شهر بوشهر). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 6 (4)، 23-36.
موسوی، سید کمالالدین. حدادی، فریده. (1390). تحلیل مقایسهای سرمایه اجتماعی در جهان واقعی و در جهان مجازی: با تأکید بر جوانان 15 تا 24 ساله مراجعهکننده به کافینتها در شهر اصفهان (سال 1390). مجله جهانی رسانه، 6 (2)، 110-129.
نیازی، محسن؛ جعفرپور، مرتضی. (1395). تبیین عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر فرهنگ شهروندی شهروندان تهرانی در سال 1393. راهبرد اجتماعی فرهنگی، 5 (19)، 97-123.
هاشمیان فر، سید علی؛ گنجی، محمد. (1388). تحلیلی بر فرهنگ شهروندی در شهر اصفهان. جامعهشناسی کاربردی، 20 (1)، 25-44.
_||_Al-Qatawneh, S. S., Alsalhi, N. R., & Eltahir, M. E. (2019). The citizenship values included in intermediate stage Arabic-language textbooks and teachers’ awareness of them in the UAE: A case study. Heliyon, 5(11), e02809.
Aparicio-Martínez, P., Ruiz-Rubio, M., Perea-Moreno, A. J., Martínez-Jiménez, M. P., Pagliari, C., Redel-Macías, M. D., & Vaquero-Abellán, M. (2020). Gender differences in the addiction to social networks in the Southern Spanish university students. Telematics and Informatics, 46, 101304.
Bagozzi, R. P., Belschak, F., Verbeke, W., & Gavino Jr, J. C. (2016). Salesperson Self-Regulation of pride: Effects on adaptability, effort, and citizenship behaviors between independent-based and interdependent-based cultures. Spanish Journal of Marketing-ESIC, 20(1), 1-17.
Boudioni, M., McLaren, S., & Lister, G. (2017). The role of citizenship, culture and voluntary community organisations towards patient empowerment in England and Greece. International Journal of Caring Sciences, 10(1), 303-312.
Cai, D., Liu, J., Zhao, H., & Li, M. (2020). Could social media help in newcomers' socialization? The moderating effect of newcomers’ utilitarian motivation. Computers in Human Behavior, 107, 106273.
Choi, M., Glassman, M., & Cristol, D. (2017). What it means to be a citizen in the internet age: Development of a reliable and valid digital citizenship scale. Computers & education, 107, 100-112.
Koiranen, I., Koivula, A., Saarinen, A., & Keipi, T. (2020). Ideological motives, digital divides, and political polarization: How do political party preference and values correspond with the political use of social media?. Telematics and Informatics, 46, 101322.
Mueller, J., Lu, H., Chirkin, A., Klein, B., & Schmitt, G. (2018). Citizen Design Science: A strategy for crowd-creative urban design. Cities, 72, 181-188.
Rajesh, T., & Rangaiah, B. (2020). Facebook addiction and personality. Heliyon, 6(1), e03184.
Reuter, C., Kaufhold, M. A., Schmid, S., Spielhofer, T., & Hahne, A. S. (2019). The impact of risk cultures: Citizens’ perception of social media use in emergencies across Europe. Technological Forecasting and Social Change, 148(1), 1-17.
Ricciardelli, L. A., Nackerud, L., Quinn, A. E., Sewell, M., & Casiano, B. (2020). Social media use, attitudes, and knowledge among social work students: Ethical implications for the social work profession. Social Sciences & Humanities Open, 2(1), 100008.
Shareef, M. A., Kapoor, K. K., Mukerji, B., Dwivedi, R., & Dwivedi, Y. K. (2020). Group behavior in social media: Antecedents of initial trust formation. Computers in Human Behavior, 105, 106225.
Torres, E. M., Seijo, C., Ehrhart, M. G., & Aarons, G. A. (2020). Validation of a pragmatic measure of implementation citizenship behavior in substance use disorder treatment agencies. Journal of Substance Abuse Treatment, 111, 47-53.
Zhang, L., & Fung, A. Y. (2020). Opinion Dynamics Research on Social Media: Breakthroughs and Challenges. Telematics and Informatics, 46, 101314.