طراحی و آزمون الگوی بدبینی سازمانی با رویکرد قوم نگاری (مورد مطالعه شرکت های توزیع برق در سطح استان اصفهان)
الموضوعات : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتحسین صدری 1 , محمدرضا دلوی 2 , علیرضا شیروانی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی،گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد دهاقان،دهاقان،ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد دهاقان،دهاقان،ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد واحد دهاقان،اصفهان،ایران
الکلمات المفتاحية: "نقض قرارداد روانشناختی", "حمایت سازمانی اداراک شده", "بدبینی سازمانی", "عدالت سازمانی",
ملخص المقالة :
در عصر حاضر، یکی از چالشهای جدی پیش روی مدیران، بدبینی سازمانی است و این پدیده به عنوان پارادایم جدید روابط کارگر-کارفرما مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر ، پیآمدهای بدبینی سازمانی و طراحی الگوی بومی در شرکت های مورد مطالعه می باشد. این پژوهش از نظر هدف ، توسعه ای و از لحاظ ماهیت پیمایشی است. روش پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است .در بخش کیفی با استفاده از روش قوم نگاری، عوامل ایجاد کننده و پیامدهای بدبینی سازمانی شناسایی و تحلیل داده ها از طریق تحلیل تماتیک انجام و نسبت به طراحی مدل مفهومی اقدام شد. در بخش کمی و با استفاده از نردبان انتزاع، پرسشنامه تنظیم و میزان تاثیر هر یک از متغیرهای بخش کیفی، آزمون گردید.جامعه آماری تحقیق، پرسنل شرکت های توزیع برق در سطح استان اصفهان می باشند که برای نمونه گیری بر اساس فرمول کوکران تعداد 360 نفر نمونه تعیین گردید. روایی و پایایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری و روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که عوامل فردی،گروهی،سازمانی و محیطی بر بدبینی سازمانی تأثیر دارند و با شناخت عوامل موثر و راهکارها می توان بدبینی را کاهش داد.
_||_