طراحی و آزمون الگوی بدبینی سازمانی با رویکرد قوم نگاری (مورد مطالعه شرکت های توزیع برق در سطح استان اصفهان)
محورهای موضوعی : خطمشیگذاری عمومی در مدیریتحسین صدری 1 , محمدرضا دلوی 2 , علیرضا شیروانی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت دولتی،گروه مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد دهاقان،دهاقان،ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد دهاقان،دهاقان،ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد واحد دهاقان،اصفهان،ایران
کلید واژه: "نقض قرارداد روانشناختی", "حمایت سازمانی اداراک شده", "بدبینی سازمانی", "عدالت سازمانی",
چکیده مقاله :
در عصر حاضر، یکی از چالشهای جدی پیش روی مدیران، بدبینی سازمانی است و این پدیده به عنوان پارادایم جدید روابط کارگر-کارفرما مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر ، پیآمدهای بدبینی سازمانی و طراحی الگوی بومی در شرکت های مورد مطالعه می باشد. این پژوهش از نظر هدف ، توسعه ای و از لحاظ ماهیت پیمایشی است. روش پژوهش در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است .در بخش کیفی با استفاده از روش قوم نگاری، عوامل ایجاد کننده و پیامدهای بدبینی سازمانی شناسایی و تحلیل داده ها از طریق تحلیل تماتیک انجام و نسبت به طراحی مدل مفهومی اقدام شد. در بخش کمی و با استفاده از نردبان انتزاع، پرسشنامه تنظیم و میزان تاثیر هر یک از متغیرهای بخش کیفی، آزمون گردید.جامعه آماری تحقیق، پرسنل شرکت های توزیع برق در سطح استان اصفهان می باشند که برای نمونه گیری بر اساس فرمول کوکران تعداد 360 نفر نمونه تعیین گردید. روایی و پایایی پرسشنامه به دو روش محتوایی و سازه با استفاده از الگوی معادلات ساختاری و روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که عوامل فردی،گروهی،سازمانی و محیطی بر بدبینی سازمانی تأثیر دارند و با شناخت عوامل موثر و راهکارها می توان بدبینی را کاهش داد.
In current age,one of the serious challenges facing managers is the organizational pessimism phenomenon and considered by many organizations. The purpose of this research is to identify the effective factors , consequences and design the native pattern of organizational pessimism in the companies studied. This research is in terms of purpose, is developmental and in terms of nature is scrolling. The method of research is done in two sections, quality and quantity .In the qualitative section, using the ethnographic method, the causative factors and the consequences of organizational pessimism, the identification and analysis of the data through the thematic analysis and the design of the conceptual model was carried out. In the quantitative part and using the abstract ladder, the research questionnaire was adjusted the effect of each of the variables identified in the qualitative section was tested. The statistical population of the research is the personnel of the electricity distribution companies in the province of Isfahan. For sampling according to the Cochran formula, 360 individuals were selected .. The validity of the questionnaire was confirmed by using structural equation model and reliability by Cronbach's alpha.. The results show that individual, group, organizational and environmental factors affect organizational pessimism .
_||_