ارائه و تدوین مدل ناب در صنایع خدماتی با رویکرد ارزیابی خدمات در کلاس جهانی
الموضوعات :سید محمد سید حسینی 1 , فرشید عبدی 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه علم وصنعت ایران
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
الکلمات المفتاحية: رویکرد ناب, اتلاف های ریشه ای, الکتر تری, تفکر سیستمی, خدمات در کلاس جهانی,
ملخص المقالة :
در این مقاله به موضوع نحوه به کارگیری رویکرد ناب در خدمات پرداخته شده است. زیر بنای اصلی رویکرد ناب را شناسایی و حذف اتلاف تشکیل می دهد. اما در صنایع خدماتی به دلیل حضور توأم مشتری و کارکنان در فرایند، علاوه بر اتلاف های معمول فرایندی، به دلیل ماهیت خدمات ، 5 گروه اتلاف ریشه ای با کمک تفکر سیستمی و الگوی انتقال فشار و مشاهدات محیطی (گمبا) تعریف شده است. این 7 گروه برای یک مسأله عمومی گروهبندی، فرموله شده است. با کمک پردازشگر تصمیمی گیری چند معیاره ELECTRETRI سطوح مختلف کلاس جهانی تعریف شده است. در نهایت یک مدل سیستمی، تمامی اجزا را به هم پیوند داده و برای استفاده در محیط سازمان های خدماتی برای تعیین سطح درآمدی و ناب بودن آماده ساخته است. نوآوری این نحقیق، تعریف اتلاف های ریشه ای، سطح بندی و ارزیابی آنهاست. نوآوری دیگر، استفاده از مدلهای ریاضی گروهبندی است.