بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان(مطالعه موردی)
الموضوعات :احمد ودادی 1 , محمود رضائی زاده 2 , علی میرهاشمی 3 , حسین علی نجفی 4
1 - استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
2 - استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
3 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی
4 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: تعهد سازمانی, تعهد عاطفی, تعهد مستمر, تعهد هنجاری, ترک خدمت,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر، به منظور بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان شرکت مهر کام پارس تهران میباشد. نمونه آماری متشکل از 196 نفر کارکنان شرکت مهر کام پارس تعیین شده است. جهت بررسی تعهد سازمانی از مدل آلن و مییر و برای بررسی ترکخدمت از مدل تحقیق تاملینسون و جنکینز استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون همبستگی رتبهای اسپیرمن و روش تحلیل مسیر، مؤلفههای سنجش متغیرها با "مدل اندازهگیری" یا تحلیل عاملی تاییدی و آزمون رابطه بین متغیرها با استفاده از "معادلات ساختاری" یا مدل علی از طریق نرم افزار Lisrel یافتههای تحقیق بدست آمد. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اول تحقیق مشخص شده بین تعهد سازمانی و ابعاد آن (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری) با ترک خدمت همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد. به علاوه نتایج حاصل از فرضیه دوم نشان دهنده این است که در بین ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی بیشترین تاثیر را بر ترک خدمت دارد و تعهد هنجاری و مستمر در رتبههای بعدی قرار دارند. در ضمن در بین متغیرهای تعدیلگر، متغیرهای پست سازمانی و سنوات خدمتی تعدیلگر نسبتاً قوی و متغیرهای نوعاستخدام و جنسیت تعدیلگر نسبتاً ضعیفی میباشند.