بررسی رابطه بین جونوآوری در سازمان و رفتار کارآفرینانه کارکنان بانک صادرات مشهد
الموضوعات :محمود قربانی 1 , محمد علی ابری قشلاق 2 , محمد اصلاحی 3
1 - دانشیارگروه مدیریت دولتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)
2 - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: جو نوآوری, نوآوری سازمانی, فرایند نوآوری, کارآفرینی, عوامل موثر برکارآفرینی و نوآور,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی رابطه بین جو نوآوری در سازمان ورفتار کارآفرینانه در بانک صادرات مشهد انجام شده است.تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و به لحاظ روش، پیمایشی - میباشد. جامعهی آماری تحقیق کلیهی کارکنان کارکنان بانک صادرات شهر مشهد، که تعداد آنها 4425 نفر می باشد و از این تعداد بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم 254 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . فرضیههای تحقیق بر اساس آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیات بیانگر این است که بین تمام ابعاد متغیرجو نوآوری وکارآفرینی سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. یافته های این پژوهش مؤیدآن است که اجرای مدیریت مشارکتی به شیوه های مختلف چنانچه متضمن مشارکت کارکنان درتصمیم گیری،هدف گذاری،حل مشکل وتغییروتحول درسازمان که به مدداعمال روش های مشارکت ازطریق ارائه پیشنهاد،شرکت درجلسات و... صورت گیرد،به میزان زیادی موجب نوآوری، ریسک پذیری، رقابت تهاجمی، خودتجدیدی و پیشگامی ودرمجموع رفتارکارآفرینانه درکارکنان بانک می گردد