رابطه مدیریت دانش و رفتارهای نوآورانه با در نظر گرفتن نقش جو و ساختار سازمانی (مورد مطالعه: صنعت بیمه استان گیلان)
الموضوعات :سجّاد صالحی کردآبادی 1 , علیرضا رسا 2 , حمیدرضا رضایی کلیدبری 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران )نویسنده مسئول(
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، شرکت بیمه دانا، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: ساختار سازمانی, جو پشتیبان, جو نوآورانه, خلق دانش, اشتراک دانش, صنعت بیمه,
ملخص المقالة :
در این مطالعه ضمن بررسی تاثیرگذاری ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش، ارتباط آنها با رفتارهای نوآورانه نیز بررسی شده است. سعی بر آن است تا تاثیر ساختار و جو سازمانی بر مدیریت دانش و رفتارنوآورانه در صنعت بیمه استان گیلان مورد مطالعه قرارگیرد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر تکنیک اجرا توصیفی و تحلیلی است. جامعهی آماری این پژوهش مشتمل بر تمامی کارکنان صنعت بیمه استان گیلان است که تعداد آنها 326 نفر است. حجم نمونه نیز به کمک جدول مورگان تعیین گردید و میزان حجم نمونه 181 نفر به دست آمد. برای جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیهها، از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. در نهایت فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای جمعآوری شده مورد آزمون قرار گرفتند که مشخص گردید بین مدیریت دانش و رفتار نوآورانه با در نظر گرفتن ساختار و جو سازمانی در صنعت بیمه استان گیلان رابطهی معنیدار و مثبت وجود دارد.