آینده پژوهی تربیت فرهنگی نوجوانان براساس آموزههای دینی نهج البلاغه
الموضوعات :محبوبه اسماعیلی 1 , اسماعیل کاوسی 2 , عباسعلی قیومی 3
1 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: "آموزههای دینی", "نوجوانان", "نهجالبلاغه", "تربیت فرهنگی",
ملخص المقالة :
مقاله حاضر، با هدف بررسی آینده پژوهی تربیت فرهنگی نوجوانان براساس آموزههای دینی نهجالبلاغه واحصاءآموزه ها وشاخص های دینی مرتبط باتربیت فرهنگی در نهجالبلاغه انجام شده است. این مقاله از نوع مطالعات کیفی بوده و روش اجرای آن گراندد تئوری (نظریه برخاسته از دادهها) میباشد. رویکرد مورد استفاده ، روش سیستماتیک (منظم) است که به اشتراوس و کوربین نسبت داده میشود. جامعه آماری محتوای نهجالبلاغه بوده که از میان آنها، 30 خطبه، نامه و حکمت براساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات و اجرای کدگذاریهای سهگانه به این صورت انجام شد که در مرحله کدگذاری باز و تبدیل کدهای اولیه به ثانویه، 71 مفهوم بهدست آمد که این مفاهیم در مرحله کدگذاری محوری در قالب 10 طبقه دستهبندی شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی، طبقه اصلی یا محوری باعنوان ایمان به خدا و آخرت در نظر گرفته شد و بهعنوان مقوله کانونی، ارتباطش با سایر طبقات از جمله دوری از رذایل اخلاقی، پرورش فضایل اخلاقی، مردم داری و متعادل بودن مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه نیز مبانی، اصول و روشهای تربیت فرهنگی در قالب یک مدل ارائه گردید تا با به کاربردن آنها به اهداف تربیت فرهنگی دست یابیم. در نهایت با بررسی های انجام شده مشخص شد، آموزههای نهجالبلاغه دارای مطالب ارزندهای است که عمل به آنها باعث تربیت فرهنگی نوجوانان در حوزههای بینش، گرایش و رفتار میشود.
_||_