آینده پژوهی تربیت فرهنگی نوجوانان براساس آموزههای دینی نهج البلاغه
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمحبوبه اسماعیلی 1 , اسماعیل کاوسی 2 , عباسعلی قیومی 3
1 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران
کلید واژه: "آموزههای دینی", "نوجوانان", "نهجالبلاغه", "تربیت فرهنگی",
چکیده مقاله :
مقاله حاضر، با هدف بررسی آینده پژوهی تربیت فرهنگی نوجوانان براساس آموزههای دینی نهجالبلاغه واحصاءآموزه ها وشاخص های دینی مرتبط باتربیت فرهنگی در نهجالبلاغه انجام شده است. این مقاله از نوع مطالعات کیفی بوده و روش اجرای آن گراندد تئوری (نظریه برخاسته از دادهها) میباشد. رویکرد مورد استفاده ، روش سیستماتیک (منظم) است که به اشتراوس و کوربین نسبت داده میشود. جامعه آماری محتوای نهجالبلاغه بوده که از میان آنها، 30 خطبه، نامه و حکمت براساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد تحلیل محتوا قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات و اجرای کدگذاریهای سهگانه به این صورت انجام شد که در مرحله کدگذاری باز و تبدیل کدهای اولیه به ثانویه، 71 مفهوم بهدست آمد که این مفاهیم در مرحله کدگذاری محوری در قالب 10 طبقه دستهبندی شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی، طبقه اصلی یا محوری باعنوان ایمان به خدا و آخرت در نظر گرفته شد و بهعنوان مقوله کانونی، ارتباطش با سایر طبقات از جمله دوری از رذایل اخلاقی، پرورش فضایل اخلاقی، مردم داری و متعادل بودن مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه نیز مبانی، اصول و روشهای تربیت فرهنگی در قالب یک مدل ارائه گردید تا با به کاربردن آنها به اهداف تربیت فرهنگی دست یابیم. در نهایت با بررسی های انجام شده مشخص شد، آموزههای نهجالبلاغه دارای مطالب ارزندهای است که عمل به آنها باعث تربیت فرهنگی نوجوانان در حوزههای بینش، گرایش و رفتار میشود.
The purpose of this article is to investigate the future of adolescent cultural education based on Nahj al-Balagha religious teachings, especially the religious teachings related to Nahj al-Balagha... this paper is a type of qualitative studies and the method of applying it is grounded theory. The approach used is a systematic(regular) method that is assigned to Strauss and Corbin. the statistical community of the content through which 30 - The sermon، letters and wisdom were selected based on purposeful sampling and content analysis was used. the data analysis and implementation of three Encodings were carried out that in the open coding stage and the translation of primary and secondary codes, 71 concepts were obtained, which were categorized in the axial coding stage in 10 categories. in the selective coding neighborhood, the main category of faith was regarded as belief in god and heaven and was studied as the focal category, its relationship with other classes, including the avoiding of ethical faults, growing ethical virtues, do you have people and being balanced. in the following, the principles and methods of cultural nurturing were presented in the form of a model to achieve their application to cultural nurturing purposes. finally, with the studies that have been done, the teachings of Nahj Al Balagha have valuable literature that act upon them to train adolescents in the fields of insight, tendency, and behavior.
_||_