تحلیل دینامیکی عناصرآمیخته بازاریابی با استفاده از رویکرد آیندهپژوهی
الموضوعات :سمیرا بکر 1 , هرمز مهرانی 2 , مسعود قربان حسینی 3 , صدیقه طوطیان اصفهانی 4
1 - مدیر تعالی و تضمین کیفیت- شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا
دانشجوی مدیریت بازرگانی دانشگاه ساوه
2 - استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غزالی قزوین، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه ازاد اسلامی، ساوه، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران شرق، ایران
الکلمات المفتاحية: عناصر استراتژیک, سیستمهای دینامیکی, آمیخته بازاریابی خدمات,
ملخص المقالة :
زمینه: جوهره استراتژی، فراگیر بودن اندیشه و چالاکی انتخاب است. در دنیای امروز که مهمترین مولفه های توصیف گر آن پویایی و عدم قطعیت است، تحت نظر داشتن عوامل چالش گر - محیط بیرون و درون سازمان ها- نه تنها داشتن نگاه جامع را دشوار می سازد، بلکه فرآیند تدوین استراتژی را پیچیده و انتخاب های ممکن را به سرعت از گردونه احتمالات حذف می کند.هدف: هدف عمده این پژوهش تسریع و تسهیل یادگیری رفتار سیستمها در شرایط فعلی و ترسیم آینده با استفاده از سناریونویسی است.روش: برای غلبه بر چالش ها، رویکردهای متفاوتی در دهه های اخیر توسعه یافته اند که عمدتاً در قالب وجوه مختلف آینده پژوهی، قابل دسته بندی هستند. آینده پژوهی را به عنوان چگونگی زایش واقعیت فردا از دل تغییر یا ثبات امروز توصیف کرده اند و برای شناسایی آینده های محتمل از روش های سناریوپردازی و شبیه سازی بهره جسته اند. این پژوهش پیامدهای نامشخص تصمیمگیریها را با استفاده از تحلیل دینامیکی آشکار و با بهره گیری از نگاه عارضه یابانه خبرگان، علل ریشه ای و متغیرهای میانجی و اثرگذار بر عناصر آمیخته نوین بازاریابی خدمات در صنایع نیروگاهی را مدل سازی کرده است.یافتهها: مدل شبیهسازی شده با استفاده از تکنیک پویایی سیستم و با نرم افزار ونسیم طراحی و با استفاده از اطلاعات و ارقام واقعی صنعت، رفتار این متغیرها شبیهسازی شده و ارتباطات بین آنها و نحوه تأثیرشان بر کل سیستم مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج آن را به آینده تعمیم داده شده است. نتیجهگیری: حاصل این پژوهش ارائه مدلی جهت ارزیابی، اولویت بندی عناصر استراتژیک آمیخته بازاریابی و پیشنهاد راهکارهایی برای بازنگری و تقویت استراتژی های بازاریابی در صنعت مذکور میباشد.
_||_