بررسی تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی و ارائه راهکار برای آیندهای بهتر در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور
الموضوعات :هانیه شامی زنجانی 1 , مصطفی نیکنامی 2 , نادرقلی قورچیان 3 , امیرحسین محمد داودی 4
1 - رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 - مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران.
4 - مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ساوه، ایران.
الکلمات المفتاحية: سازمان امور مالیاتی کشور, فراگیران, ستاد, آینده, یادگیری الکترونیکی, تداوم,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر یک مطالعه موردی است که با هدف بررسی تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نحوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کاربران سیستم یادگیری الکترونیکی در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور، اعم از مدیران و کارشناسان بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با توجه به حجم 890 نفر جامعه پژوهش، حجم نمونه حدود 300نفر برآورد شد که در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور توزیع گردید که از این میزان تعداد 284 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. بهمنظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. بررسی سوالهای پژوهش با استفاده از آزمونهای آماری مرتبط شامل تحلیل عاملی اکتشافی برای تعیین عوامل تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی، آزمون t تک نمونهای برای تعیین وضعیت موجود تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی و ضریب آلفای کرونباخ برای بررسی پرسشنامه انجام شده است. یافتهها نشان دادند که از نظر کاربران سیستم یادگیری الکترونیکی در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور عوامل موثر بر تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی شامل عواملسیستمی، سازمانی، انسانی و جمعیتشناختی، بود. میزان مؤلفههای عوامل سیستمی، انسانی، جمعیت شناختی و همچنین کل عوامل مؤثر بر تداوم استفاده از یادگیری الکترونیکی از حد متوسط پایینتر است و فقط میزان مؤلفهی عوامل سازمانی از نظر کارکنان از حد متوسط بالاتر بود.
_||_