برساخت و تجربه زیسته نخبگان صنعت گردشگری از بازاریابی گردشگری به روش داده بنیاد
الموضوعات :عباس اسدی 1 , کامبیز حیدرزاده 2 , محسن خون سیاوش 3 , منصوره علیقلی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی واحد قزوین
2 - عضو تمام وقت گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات
3 - استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: صنعت گردشگری, الگوی ذهنی, بازاریابی گردشگری, داده بنیاد,
ملخص المقالة :
زمینه: صنعت گردشگری به عنوان متنوعترین و بزرگترین صنایع در جهان، مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصتهای شغلی برای بسیاری از کشورها می باشد و به همین دلیل بازاریابی آن در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.هدف: کشف الگوی ذهنی نخبگان صنعت گردشگری و برخی گردشگران خارجی در تهران از بازاریابی گردشگری است.روشها: روش مورد استفاده در این پژوهش روش کیفی بوده و بر مبنای روش داده بنیاد و با 15 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه گردشگری مصاحبه انجام شده است .نمونهگیری مورد استفاده، نظری بوده است پس از انجام مصاحبهها و جمع آوریاطلاعات، کدههای بهدست آمده در بخشهای مختلف، تجزیه و تحلیل شده است.یافتهها: در مدل پیشنهادی این پژوهش، 12 مقوله اصلی به دست آمده است که شامل؛ همکاری و همراستایی نهادی، درک عمیق بازرایابی، دیپلماسی گردشگری، تسهیم رویدادهای جهانی، پشتیبانی از اقتصاد ملی، تربیت میزبانهای کارآمد، توسعه تحقیقات بازار، درک نیاز بازار، معرفی قابلیتها، رفع محدودیتهای موجود، مطالبه ملی، توسعه زیر ساخت است و در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته به نام بازاریابی گردشگری به مثابه مطالبه ملی و به علت درک عمیق بازرایابی در بستر توسعه زیر ساخت و معرفی قابلیتها با مداخله درک نیاز بازار و به وسیله استراتژیهای همکاری و همراستایی نهادی، آگاهی بخشی و توسعه تحقیقات بازار منجر به پیامدهای دیپلماسی گردشگری جهانی و پشتیبانی از اقتصاد ملی شده است ظاهر شد.نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که الگوی ذهنی متخصصان و خبرگان صنعت گردشگری میتواند توسعه بازار گردشگری را متحول و تغییرات بنیادیدر این صنعت ایجاد کند.
_||_