تعیین روابط علی از ابعاد اکوسیستم کارآفرینی به منظور توسعه صنعتی با استفاده از ISM
الموضوعات :عبدالحسین شکری 1 , هوشنگ تقی زاده 2 , مجید باقر زاده خواجه 3
1 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: ISM, روابط علی, اکوسیستم کارآفرینی, توسعه صنعتی,
ملخص المقالة :
سیاستگذاران در حال حاضر شروع به مطالعه بر روی شایستگیهای مورد نیاز یک سیستم مبتنی بر حمایت از کارآفرینی با رشد بالا نمودهاند. یک رویکرد در حال ظهور تمرکز بر اکوسیستم های کارآفرینی است. بر همین اساس هدف این تحقیق تعیین روابط علی از ابعاد اکوسیستم کارآفرینی به منظور توسعه صنعتی با استفاده از ISM میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و نمونه آماری این تحقیق به روش نمونهگیری هدفمند و به تعداد 143 نفر در بخش تأییدی و 15 نفر خبره در بخش الگوی ساختاری- تفسیری(ISM) انتخاب شده بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده که پس از تأیید روایی و پایایی در بین اعضای نمونه آماری تحقیق توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و الگوی ساختاری- تفسیری استفاده شده است. نتایج بررسیهای نشان میدهد که بازارهای قابل دسترسی شامل بازار داخلی و بازار بینالمللی در سطح اول قرار داشته و برای دستیابی به این بازارها بایستی اساس و پایه اکوسیستم کارآفرینی مانند بودجه و مالی، دانشگاه ها به عنوان کاتالیزورها، سرمایه فکری و نیروی کار، آموزش و پرورش و پشتیبانی فرهنگی تقویت شود.
.
_||_.