تعیین روابط علی از ابعاد اکوسیستم کارآفرینی به منظور توسعه صنعتی با استفاده از ISM
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعبدالحسین شکری 1 , هوشنگ تقی زاده 2 , مجید باقر زاده خواجه 3
1 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
کلید واژه: ISM, روابط علی, اکوسیستم کارآفرینی, توسعه صنعتی,
چکیده مقاله :
سیاستگذاران در حال حاضر شروع به مطالعه بر روی شایستگیهای مورد نیاز یک سیستم مبتنی بر حمایت از کارآفرینی با رشد بالا نمودهاند. یک رویکرد در حال ظهور تمرکز بر اکوسیستم های کارآفرینی است. بر همین اساس هدف این تحقیق تعیین روابط علی از ابعاد اکوسیستم کارآفرینی به منظور توسعه صنعتی با استفاده از ISM میباشد. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و نمونه آماری این تحقیق به روش نمونهگیری هدفمند و به تعداد 143 نفر در بخش تأییدی و 15 نفر خبره در بخش الگوی ساختاری- تفسیری(ISM) انتخاب شده بودند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده که پس از تأیید روایی و پایایی در بین اعضای نمونه آماری تحقیق توزیع شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و الگوی ساختاری- تفسیری استفاده شده است. نتایج بررسیهای نشان میدهد که بازارهای قابل دسترسی شامل بازار داخلی و بازار بینالمللی در سطح اول قرار داشته و برای دستیابی به این بازارها بایستی اساس و پایه اکوسیستم کارآفرینی مانند بودجه و مالی، دانشگاه ها به عنوان کاتالیزورها، سرمایه فکری و نیروی کار، آموزش و پرورش و پشتیبانی فرهنگی تقویت شود.
Today, policy makers have started to study the required competency of a system which supports entrepreneurship with high growth. An emerging approach has focused on entrepreneurship ecosystems. Accordingly, the current research aims to determine the causal relationships of the entrepreneurship ecosystem dimensions in order industrial development by using ISM. The research method is descriptive and the sample was gathered by targeted sampling method. Furthermore, 143 ones and 15 experts were selected for confirmed section and Structural-Interpretative Modeling (ISM) section respectively. A questionnaire was used to collect data. Its validity and reliability was confirmed; then it was distributed among the members of the statistical sample. In order to analyze the data, confirmatory factor analysis and Structural-Interpretive Modeling was applied. The results show that accessible markets such as the domestic market and the international market are placed in the first level; moreover, the foundations and basis of entrepreneurship ecosystems such as budget and finance, universities as catalysts, intellectual capital and labor, education and cultural support should be enhanced for gaining access to these markets.
.
_||_.